Utanför allfarvägarna kring triangeln?

Hej gott folk!
Söker svar på ett par frågor om Härjedalen/Jämtland. Kommer i sommar att gå sträckan Ramundberget - Storulvån och har några funderingar.

Förutsättningar: Färdriktning inte spikad, ej heller färdväg. Är flexibel i detta och bestämmer mig när det börjar närma sig. Går med tält och betraktar mig som relativt erfaren och med en god portion sunt förnuft. Har inte vandrat i området tidigare (förutom en kortis Ljungdalen-Helgas t/r). Kommer att gå veckan efter midsommar och har 5-7 dagar till förfogande på fjället.

- Är det vanligtvis mycket folk i området redan i slutet av juni?
- Vet att det beror på snösmältningen och vinterns snötäcke men är det normalt sett blött / mycket snö då? Vad eller broar?
- Funderar på att gå antingen via Gåsen eller västsidan av Sylarna. Pros/cons? Föredrar kalfjäll framför skog.
- Har egentligen inga behov av toppturer men om vädret och allt annat stämmer vore det ju trevligt. Kräver Sylarna någon form av klättring eller särskild utrustning om man kommer väster ifrån? Kamvandring?

Tacksam för alla svar och tips jag kan få!

- Har egentligen inga behov av toppturer men om vädret och allt annat stämmer vore det ju trevligt. Kräver Sylarna någon form av klättring eller särskild utrustning om man kommer väster ifrån? Kamvandring?

Jag har inte tagit mig upp på Storsylen från väster, men på kartan ser det ut som att man ansluter till "den svenska leden" vid platån VSV punkt 1624 och därifrån behövs ingen särskild utrustning. Norrmännen jag i somras träffade på toppen hade inte med sig någonting utöver vattenflaska och nistepakke, så det verkar inte behövas fram till dess heller... Det ser dock djäkligt brant ut på den norska sidan...

Jag gick Ramundberget - Fältjägarstugan - Helags - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån i somras och skrev faktiskt ner en liten redogörelse av den vandringen medan jag hade den färsk i minnet. Kanske något som borde publiceras här på sidan...

Hej!

För två år sen gick jag från Ramundsberget till Storulvån via Skarsfjällen. Ramundsberget kom jag till med buss, åt på restaurangen och sen gick jag upp över trädgränsen och bodde första natten. Bra, kort anmarch tills man är uppe på fjället. Inte mycket folk alls under hela säsongen, egentligen bara triangeln som är "överbefolkad"

Min stora behållning var Skarsfjällen, vek västerut och gick ungefär som rutten är markerad i tråden nedan. Lättvandrat och mycket fina fjäll.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63594&page=2

Gick förbi syldammen, ekorrdörren, sylarna, blåhammaren och sen storulvån.

Sylstationen kan du enligt mig hoppa över, gillar inte alls det stället... Däremot tog jag en extra dag på Blåhammaren och åt god mat, det kan verkligen rekommenderas. Skulle jag göra om det hela så skulle jag nog gå på på västra sidan förbi Sylarna, kanske ner till Storerikvollen. För typ 100 år sen fanns en båttransport över sjön mellan Nedalshytta och Storerikvollen, synd att den inte finns kvar!

Ska du förbi Helags, så rekommenderar jag nog att sen gå mot vålåstugorna, och sen till Gåsen. Härjångsfjällen är även dom himla fina. Sväng av nästan mitt emellan raststället vid Ljungan och Vålåstugorna, och gå rakt mot Gåsen på mellanhöjd ovanför Härjåndsdalen.

Om du har massor med tid... Leden från Gåsen till Storuvlån är inget kul, med grusväg. Gå istället ut förbi stensdalen till Vålådalen och åk hem därifrån.

//Peter

Jag har också startat från Ramundberget och gick då via Fältjägarn, Härjångsfjällen, Stensdalen ner till Vålådalen. Mycket fin tur och få vandrare där i jämförelse med triangeln.

Apropå Sylarna från västsidan - det är brant men inga problem att ta sig upp därifrån. Om du tar den vägen skulle jag rekommendera Storerikvollen-Blåhammaren-Storulvån. Mindre "trängsel" där.

Calle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Kricko B Vandring utanför Åre Fjällvandring 6
avslutat medlemskap1105 Utanför lederna i Dovrefjell? Fjällvandring 2
Avslutat medlemskap Utanför lederna i Norge Fjällvandring 1
mgaarder Utanför lederna Fjällvandring 2
Tips utanför led mellan Abisko/Kvikkjokk Fjällvandring 3
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
tobiasdr Vattenflöden kring abisko Fjällvandring 19
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Coachmike Etapper kring Preikestolen Fjällvandring 0
Gunnar81 Tips kring Grövelsjön? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg