User Grid i Garmin

I föregående inlägg tipsar Patrik om info på LMV:s sidor angående "User grid"

Det står så här:
Förbättrat samband till RT 90 med User grid

Genom att använda en speciellt framtagen projektion i stället för RT 90
och Swedish Grid kan sambandet förbättras i bl.a. Garmin GPS 12 genom att välja en s.k.
User grid i Transverse Mercator. I mottagarens display ser detta ut ungefär som nedan:
USER GRID
-------------------------
LONGITUDE
ORIGIN:
E 015°48.377’
-------------------------
SCALE:
1.0000056
FALSE E:
1500064.1
FALSE N:
-668.0 (observera att minustecknet är på första positionen, längst till vänster)

Observera att MAP DATUM som används med denna User grid skall vara WGS 84 !
(Om Latitude of Origin eventuellt skulle efterfrågas ska denna sättas = 0)
Någon som provat detta?
Vågar man "mickla" med detta och hur gör man?
Blir det någon avsevärd förbättring.
För det mesta får jag en noggranhet på 5-10 meter med
min Garmin 12 även om det blir sämre resultat.
/Lars-Inge

Mickla på försök!

Det är ingen risk med att "mickla". Skulle något gå fel så kan Du ställa in User Grid på nytt eller låta bli att använda det. Om Du vill använda x och y enligt svensk modell är det säkert bättre att följa Lantmäteriverkets kunskap. En ovetenskaplig undersökning på fem waypoints i min Garmin 12 mellan User Grid/WGS 84 enligt LMV och Swedish Grid/RT 90 enligt Garmins standard gav följande. Skillnad i Mora och Gävle 2-3 meter, i Stockholm och Härjedalen 8-9 meter och i Göteborg 15 meter. Lantmäteriet vet säkert mer om felet blir större i Norrland eller Skåne.

Mer om User Grid

Jag lade in slumpvis valda positioner i närheten av Smygehuk, Luleå och Abisko i min GPS. Som väntat blev skillnaden mellan User Grid/WGS 84 och Swedish Grid/RT 90 större än i Mellansverige, nämligen i storleksordningen 20-25 meter. Det här felet har inget med noggrannheten i GPS-mätningen att göra utan adderas till EPE-värdet. Jag följer naturligtvis Lantmäteriets rekommendation även om jag inte bor vare sig i Skåne eller Norrland.
[Ändrat av Memme 2002-01-31 kl 11:19]

Inte haft några problem...

Jag har hela tiden använt LMV:s rekommendation för User Grid, för att få en förbättring av noggranheten för RT90. Detta rekommenderas för övrigt även i manualen till min Garmin 12CX. Jag har inte haft några problem än och noggranheten verkar god.

Garmin standard

I senare utgåvor (från 2.22) av firmware för Garmin eTrex Vista finns inte bara Rikets nät/RT 90, utan också något som (oegentligt) kallas RT 90/RT 90.
Den senare ger nästan exakt samma värden som LMV:s user grid, utan att man behöver knappa in något själv.
Utom för att kunna jämföra, då.

Anders

User grid

Det var ju roligt att Garmin äntligen har lyckats få in dessa parametrar som standard. Sedan 1999 har jag försökt få Garmin att lägga in dem men tyvärr satt det någon inkompetent programmerare i USA som inte förstod ett jota och som därför hela tiden hävdade att metoden inte fungerade. Jag kontaktade också Magellan som även de har möjlighet till "user defined grid". I deras fall hade man missat behovet att kunna peta in en parameter med minustecken. Om man rättat till den fadäsen vet jag inte. Om så är fallet går det att förbättra noggrannheten även för Magellan. Som kuriosa kan jag nämna att Lantmäteriverket f n tar fram parametrar till alla kommuners lokala system, om nu någon skulle vara intresserad av att använda kommunalt kartmatrial.

Bo-Gunnar Reit

Bra nära...

Hur de nu har gjort på Garmin vet ju inte jag, men resultatet är alltså inte identiskt med det man får med LMV:s user grid. Däremot skiljer det bara någon ynka meter, på de koordinater som jag har provat.

Skillnaden mot det gamla Rikets nät, som finns kvar i en Vista fortfarande, är betydligt större.

Anders

Mycket nära

Hade Garmin lagt in parametrarna med tillräckligt antal decimaler och inte gjort några andra missar borde själva omvandligen stämma på millimetern.

Transformationsfelet orsakat av deformationer i RT 90 ligger i större delen av landet på 5-10 cm och går som mest upp till dryga 2 decimeter.

Bo-Gunnar

Just det

Ja, det är ju lätt att inse. Alltså är det också lätt att inse att de inte gjort exakt så. Någon programmerare (kompetent?) har väl funderat ut en annan algoritm, som är närapå likvärdig. Om den sedan är bättre eller sämre än LMVs User Grid har jag inte testat.

Men någon som inte har något annat att göra, kan ju jämföra de olika omvandlingarna med den officiella formeln, som ju också låter sig köras över nätet.

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kepler Decimalkomma i User Defined Grid i Mapsource Navigering 0
graylingman Förbättrat samband till RT 90 med User grid Navigering 9
Store GPSMAP 76S Local Grid Navigering 2
Blekingepaddlare MapEdit - infoga kartor med svensk grid Navigering 0
salgo60 Kartbok med Swedish Grid Navigering 7
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 2
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg