Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Mig veterligen finns ingen USB-kabel till Etrex.
Jag har själv en konverter som omvandlar USB till COM (seriell 9-pol). Använder den dock inte till GPS utan till telefonkommunikation och till det funkar den utmärkt. Dyker upp som en vanlig COM-port i enhetshanteraren.
Har en converter usb-seriell, finns på välsorterade dataställen. Min gick på ca 350 spänn om jag inte minns fel. Funkar bra till mapsource med inte till kartex... Kartex känner inte av den på någon av portarna. Är inte direkt någon dataguru och vore väldigt tacksam för hjälp runt detta.
Vill bara förtydliga att det man kan ha, är precis det som beskrivs i svaren ovan.
Alltså en omvandlare, som använder USB mot datorn och RS-232 (seriellt) mot Vistan.
Någon USB-port direkt i Vistan finns inte.
Om du har XP kan du högerklicka på den här datorn > Properties > fliken "Hardware" > Device Manager > Högerklicka på den Comporten som är din "USB-comport" och välj properties > fliken "port settings" > Advanced > Där kan du välja vilket nummer den comporten skall ha..... för jag förutsätter att Kartex inte letar på ett så högt comportsnummer som USB:n får tilldelat sig automatiskt.