Ursack / Metod för gnagare

Det här året har det i Skåne och södra Sverige varit galet mycket gnagare i form av möss i naturen.

Har bland annat fått ett golv i ett tält förstört efter att de gnagt hål på golvet. Tyvärr hade vi mat i tältet, så berodde förmodligen på det. Men även flaskor med solkräm har blivit söndergnagna av möss i år.

Hur gör ni för att få bukt på gnagare? Hänger ni upp er mat i ett träd som man gör i länder där det finns björn? (Inte lika högt förstås?). Som en såkallad bear bag.

Har även hört talas om Ursack som är en påse som ska kunna stå emot såväl gnagare som björn. (Även om det nu inte är björn jag är orolig för).
Någon som använt en Ursack?

Jag brukar lägga maten i en påse eller i ryggsäcken och hänga upp den på en gren eller i taket i vindskydd.
Det har funkat hittills, men jag tror att metoden amerikanerna använder med en lina som hängs över en gren är ännu säkrare.
/OJ

Ute på mina vandringar i naturen har jag ej någonsin haft problem med gnagare fast jag inte skyddat maten på något sätt men jag skall inte säga aldrig för det kan ju hända att jag också råkar ut för detta? Märkligt är det att under fisketuren te,x har jag lämnat tältet på fjällen ibland obevakad i flera dagar men som sagt inget har hänt med maten i tältet. En rolig sak hände en gång i alla fall för det kom en ung fjällräv och var inte rädd för den tog en brödbit som jag gav från min hand haha

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
shadowfire Metod för att få ner tjock dunsäck i påse Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg