Uppvärmning

Tjaba,

Har just börjat klättra, men jag märker att underarmarna fort känns som betong och fingrarna blir kraftlösa. Går det att minska detta genom att värma upp bättre innan? Och i så fall, vad rekommenderas för uppvärmning innan man börjar klättra? Än så länge kör jag bara klättervägg.

/Jonas U

TIPS ..

Hej !

Ta det lungt i början, kör lätta leder med stora grepp och skaka ur armen efter varje rörelse.
Värm upp med klämbollar/ringar eller om det finns roddmaskin kör det i 10 min. Träna hemma med tunga jongleringsbollar (sant!) som väger 0,8 kg styck (power balls, köpes på http://www.flerbollar.com/). Garanterat jobbigt för klättermuskler såsom underarmar, rygg och axlar.

Stig vig!!

Mitt bästa tips till dig som vill mjuka upp inför ett hårt, brutalt klätterpass lyder på detta vis:

1. Veva igång armarna ca 2 min både framåt och bakåt för att mjuka upp axlar samt få upp flåset.

2. Hoppa hopprep ca 4 min.

3. Gör några armböjninga (tills du blir varm).

4. Tänj lite försiktigt i ca 2 min.

5. Starta din klätterrutin med stora steg och grepp, öka succesivt svårighetsgraden.

OBS! Det är bättre att klättra smart och hålla sig skadefri än att klättra hårt och vila pga skada.

Mvh: David Svensson

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
samme83 Uppvärmning? Klättring allmänt 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg