Uppvärmning?

Tjenamoss.
Hur värmer ni upp inför ett klätterpass? Gör ni några särskillda övningar eller ger ni er in i leken direkt?

mvh/sam (som för övrigt inte orkar klättra särskillt länge...)

Jag är ingen trofast uppvärmare vad gäller någon sport, brukar börja träningen med att gå ut lite lätt istället tills man har blivit varm....

Det är annars rätt bra att bouldra runt lite på stora grepp för att värma upp fingrar och armar, inte börja på små crimps direkt för fingrarnas skull...

Spring eller cyckla till klättergymet, kör lite golvträning med egenvikt för antagonisterna (baksida arm framför allt) mage, rygg och klättra två tre lätta leder. Då är du garanterat uppvärmd.

Jag hoppar och studsar och viftar på axlar, armar och händer typ fem minuter med målet att känna mig mjuk och rörlig utan att bli genomsvettig för jag vill inte ha mer handsvett än nödvändingt innan jag ens börjat klättra. När jag känner mig mjuk stretchar jag försiktigt rygg, axlar, armar och händer och ibland även lår, rumpa och höfter. Stretchingen _innan_ klättringen gör verkligen skillnad för mig del i uthållighet och smidighet och den kan jag varmt rekomendera!

Linda

Jag brukar bli genomsvettig bara av att släpa all satans utrustning genom snårskog och fan vet vad för att över huvud taget komma fram till klippan... =)

Tackar för alla svar.
Värmer sällan upp vare sig jag ska springa eller klättra. Rimligtvis borde musklerna palla lite mer om man åtmindståne försökte värma upp.

Men, men. Uthålligheten kommer nog med tiden.
Tack iaf.
mvh/sam

Brukar alltid börja med att klättra en eller ett par lätttare leder innan jag börjar. Det jag tycker är svårt är att hålla musklerna igång medan man säkrar, jag brukar vara stel som en järnkamin när det väl är min tur. En sak som hjälper lite är att ha en tjock tröja som får åka av och på under hela dagen. Har någon något annat tips?

samme83; sa:
Tackar för alla svar.
Värmer sällan upp vare sig jag ska springa eller klättra. Rimligtvis borde musklerna palla lite mer om man åtmindståne försökte värma upp.

Men, men. Uthålligheten kommer nog med tiden.
Tack iaf.
mvh/sam
Självklart har uppvärmningen en logisk koppling till prestationen men ännu viktigare är att skaderisken minskar. Hur kul är det med ett stukat finger i början av klättersäsongen för att man gick på leden kall?

Men "Fool" har helt klart en poäng....det finns många olika varianter av uppvärmning. Tänk bara på att inte gå ut för hårt utan börja gärna med en lite lättare led för att inte chocka din stackare kropp. ;-)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utter Uppvärmning Klättring allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg