Upplever du din rygsäck för mjuk i överändan ?

En metod jag fick lära mig av en bekant är att låta skärbrädan förvaras högt i säcken mot ryggen innanför axelbandsinfästningen. Med denna klokare packning blir den sladdrigaste ryggsäck stabil i överändan.

Skärbräda gör du lätt själv av en spillbit 4 mm plywood, med hål i kan du även bruka den till snögrävvektyg, köksunerlag, andra bruk på den är skrivunderlägg, extra sittlapp etc.

Nej.

[Naturligtvis inte - eftersom jag aldrig hemfallit åt detta moderna mode med sladdriga ryggsäckar. Har haft ramsäck ända sedan jag fick min första av mamma och pappa i början av 60-talet - ingen aning om vad den hette, det var en liten men 'riktig' juniorsäck. Sedan kom en CampTrails Cruiser (m. ramförlängare) och numera är det en sen Haglöfs Alaska.] :)

Va?

Men en ryggsäck skall väl inte vara sladdrig? Då är det mer säck än ryggsäck! Att ha en plywoodskiva för att styva upp ryggsäcken verkar varken effektivt eller viktsmart. Vad är det för rygga som beter sig så?

Ramlösa säckar har en tendens att gå åt det sladdriga hållet om man inte packar dem korrekt. Men det känns mer som ett användarfel än konstruktionsfel.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg