Upphittade saker alt. glömda saker

Var i min skog idag och upptäckta att någon har varit där tidigare. Helt ok att folk kommer dit men dessa har glömt lite saker längs skogsvägen dit. Det låg bl.a. en dammsugare, mattor, bildäck, radio och även en sopsäck med gamla matlådor och ketchupflaskor. Känner du igen beskrivningen så kan du gärna kontakta mig så får du tillbaka dem. Hittade det mellan Örkelljunga och Åsljunga i NV Skåne.

Lägger även in bilder så att det syns bättre...

a9f02979871137ebd5a9d6a02353333b.jpg

eb50d1d5d49d9fd1b21e5c9db0173901.jpg

Har även plockat med mig det mesta så det är inte lönt att åka dit för att leta mer. Jag har sakerna hemma och kommer att behålla det några veckor tills jag slänger dem.

/Stellan

Fy vad trist!

Du borde anmäla det till polisen. Även om det inte är stulet så är det ju olagligt att "tappa" saker så där. Eftersom det troligen är enklare att åka till ÅVC och lämna grejerna än att åka till skogen och dumpa dem, så ligger det ju nära till hands att tro att det är stöldgods.

Precis, luktar stöldgods. Men hörni, oskicket att dumpa skräp i skogen, har inte det minskat något? Jag avser grovsopor, dvs gamla spisar, oljefat, soffor, bildelar etc. Tyckte jag såg mer sånt längs vägarna när jag var yngre, men nu har jag ingen bil så jag kan inte åka runt och kolla. Med tanke på hur mycket mer vi konsumerar idag vore det glädjande om inte en lika stor andel som tidigare hamnar i skogen, för DÅ blir det snart trångt.

Precis, luktar stöldgods. Men hörni, oskicket att dumpa skräp i skogen, har inte det minskat något? Jag avser grovsopor, dvs gamla spisar, oljefat, soffor, bildelar etc. Tyckte jag såg mer sånt längs vägarna när jag var yngre, men nu har jag ingen bil så jag kan inte åka runt och kolla. Med tanke på hur mycket mer vi konsumerar idag vore det glädjande om inte en lika stor andel som tidigare hamnar i skogen, för DÅ blir det snart trångt.

De flesta kommuner har ju ordnat med gratis sopstationer för privatpersoner. Men nu börjar många kommuner skära ned på denna service, man diskuterar begränsningar så att man måste betala eller bara får lämna skräp fritt några få ggr/år. Dessutom har väl de väl slutat med skrotningspremien för bilar?

Fridge over troubled water

Strykarräven;327449 sa:
Precis, luktar stöldgods. Men hörni, oskicket att dumpa skräp i skogen, har inte det minskat något?

Kanske, jag hoppas det. Men för ett par veckor sedan la nån ifrån sig ett kylskåp och en frys intill en kyrkogård i Göteborg. Några dagar senare var det även brandskadat. Och det är verkligen på en plats där det måste vara besvärligare att slänga det än att åka till ÅVC.

I den grusbacken ligger det väldigt mycket skräp.

På samma kyrkogård har de en jordtipp/grustag där det bland grenar, jordmassor och annat skräp ibland legat gravstenar. Det känns härligt cyniskt :) Jag väntar bara på att en kista ska skymta fram.

Inte i Sthlm!

Precis, luktar stöldgods. Men hörni, oskicket att dumpa skräp i skogen, har inte det minskat något?.

Nä... fy f***n ... det har det inte minskat i sthlms trakten iaf... tycker att jag ser kylskåp, spisar, bilvrak... engångsgrillar, burkar, flaskor, bilbatterier, påsar , godispapper och allt möjligt skräp...... för att inte tala om alla lastbilschaufförer som inte hajjat att man skall täcka över lasten... och alla svarta bajspåsar med bajs i... ?!!! Jävligt skumt beteende...

Thomas

I mina hemtraker NV Skåne har det inte miskat med skräp i naturen. Kanske var det mer för 20 år sedan men sedan försvann det mesta. De senaste åren har det ökat igen och ofta finns det en massa skräp dumpat i skogarna. Blir lika sur varje gång men känns meningslöst att polisanmäla det. Betydligt lättare att kolla åt ett annat håll om man råkar se något. Det som jag fotade blev jag extra trött på för det var min skog denna gång. Plockade med mig det mesta eller rättare sagt så mycket jag kunde få in i bilen. Tar resten nästa gång jag kommer dit.

Har hänt tidigare att folk dumpat grejor i skogen och oftast är det bara trädgårdsavfall och det brukar få ligga eller så flyttar jag det till ett bättre ställe i skogen. När det gäller ex dammsugare och bildäck så är det bättre att plocka med sig det och ta det till en soptipp nästa gång man kör dit.

/Stellan

Jag tror att det mycket handlar om att många inte är medvetna om att kommunernas återvinningscentraler är gratis. Folk tror att det kostar en massa pengar så istället dumpar de grejerna i skogen.

va trist...

när jag bodde i berlin brukade jag gå ut o vandra i skogarna runtomkring i brandenburg (tillhörde f.d. östtyskland).

där såg det helt förjävligt ut. man kan orda mycket om kommunism, men inte fan var dom bra på sopsortering. det fanns uppenbarligen en mentalitet av "släng allt i diket".
dessutom finns det bara i brandeburg tusentals kvadratkilometer av land som är avstängt pga kvarliggande granater från andra världskriget.

men ändå skulle jag gärna vilja rekommendera att vandra i forna östtyskland. det är väldigt vackert och fortfarande väldigt lantligt utanför städerna.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg