Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har själv inte någon ide men jag såg på Programmet Gör det själv för ett par dagar sedan. De visade ett kort inslag om en kille som hängt upp sin cykel i hallen m.h.a Klätterrep, motvikt och något i taket som repet löper igenom. Kanske att det finns mer info på svt.se
Det finns, om jag inte minns helt fel, en ganska enkel krok på biltema. Jag tror att man fäste den i väggen med två skruvar. Enkelt, billigt. Kanske inte snyggt, men det funkar.
Skaffa en enormt stor TV. Titta på Seinfeldrepriser.Spela in på video. Så fort den gröna Kleinen dyker upp trycker du på Paus. Kasta dig fram mot TV-n.Om du fortfarande inte ser hur den är upphängd så skaffar du ett videoredigeringsprogram för datorn där du kan förstora bilden. Skämt åsido, jag hade tänkt hänga cykeln i styret från en upphängningsgrej för skurmoppar som jag köpte för en 50-lapp men den tar fortfarande för stor plats, enda varianten är att lossa styrstammen så att styret kan vridas åt sidan och då blir det för bökigt när jag ska till jobbet på morgonen så den står lutad i hallen. Eventuellt borrar jag ett hål i badrumsväggen och sticker in styret i så kan cykeln dubblera som rockhängare/handdukshängare
Jag har båda mina cyklar hängande i min lägenhet. Jag köpte en plastbeklädd krok på Clas Ohlson, borrade hål i taket, tryckte dit en plugg och skruvade dit kroken, och hänger cykeln från denna.
Och det blir faktiskt ganska snyggt (givet att man tycker om utseendet på sin cykel förstås =)
Två krokar i taket med plugg. En lagom vid styret och en vid sadeln. Lite ifrån varandra så att du får lite sträck. Två "repöglor" och upphängningen är klar. Funkar som meckställ också fast då kanske bättre i garaget.
Är det inte jobbigt att hänga upp den i taket. Menar om den hänger på krokar.
Det finns som sagt stativ på Claes Olsson om det nu stavas så. De e ganska billiga men de är mek stativ och kanske inte helt lämpliga som upphängning.
Thomas.
Det är inte jobbigt att hänga upp cykeln, man får in snitsen efter ett par gånger och sedan åker den upp utan att man tänker på det.
Att använda ett mekstativ som förvaring verkar lite konstigt. För att det ska vara någon mening med detta bör man få upp cykeln ordentligt i luften, och ska man klättra upp och skruva fast cykeln i hållaren eller vad menar du? Då verkar det enklare med en krok i taket.
Jag har min MTB hängande i krokar i taket (ovanför sängen), en krok i varje hjul. Finns att köpa hos de flesta cykelhandlare (eller i järnhandeln) Såg också programet med rep och motvikter... onödigt krångligt om man inte har jätte högt i tak förstås.
PS Kolla att det är nåt ordentligt du skruvar i när du hänger på cykeln, åtminstone dubbelt gips DS
Bästa sättet att förvara cykeln i lägenheten beror förstås på hur denna ser ut. Jag har min MTB stående på högkant i en ganska liten klädkammare. Det råkade finnas ett prång som passade precis så den står utan några särskilda anordningar. Annars borde det gå bra att sätta en krok i väggen att fästa framhjulet i. Kanske bör man ha två krokar för att hindra framhjulet från att vrida sig.
I nya katalogen från Biltema har dom flera alternativ för upphängning, bland annat en med "block, tamp och plastklädda krokar" för att hissa upp cykeln i taket. För 179 kr kan det ju vara ett alternativ till att göra en hembyggd upphängningsanordning.
Kolla på sidan 296 i Biltema höst och vinter 2001/2002.
Cykel tjuvar gör mig upprörd! Dom sabbar och försvårar för mig att utöva ett av mina största intressen. Bara detta att behöva ta in cykeln i lägenheten! Det funkar ju bra så länge det är torrt och fint men jag skulle vilja se han som hänger cykeln över sängen då han kommer hem med en riktigt geggig cykel...
Jag har slutat försöka ha det fint och trevligt i min hall. Den är inte längre ett trevligt rum, entre till lägenheten utan en förvaringsplats för skitiga cyklar och kläder! Jävla cykeltjuvar!!!!!!