Upphängning av cykel ?

Finns det nån som har något råd gällande upphängning av cykel ? Jag har tröttnat på att få cykeln stulen så den ska hängas upp i hallen !

Gör det själv!

Jag har själv inte någon ide men jag såg på Programmet Gör det själv för ett par dagar sedan. De visade ett kort inslag om en kille som hängt upp sin cykel i hallen m.h.a Klätterrep, motvikt och något i taket som repet löper igenom. Kanske att det finns mer info på svt.se

/Fredrik

biltema

Det finns, om jag inte minns helt fel, en ganska enkel krok på biltema. Jag tror att man fäste den i väggen med två skruvar. Enkelt, billigt. Kanske inte snyggt, men det funkar.

Jerry vet!

Skaffa en enormt stor TV. Titta på Seinfeldrepriser.Spela in på video. Så fort den gröna Kleinen dyker upp trycker du på Paus. Kasta dig fram mot TV-n.Om du fortfarande inte ser hur den är upphängd så skaffar du ett videoredigeringsprogram för datorn där du kan förstora bilden. Skämt åsido, jag hade tänkt hänga cykeln i styret från en upphängningsgrej för skurmoppar som jag köpte för en 50-lapp men den tar fortfarande för stor plats, enda varianten är att lossa styrstammen så att styret kan vridas åt sidan och då blir det för bökigt när jag ska till jobbet på morgonen så den står lutad i hallen. Eventuellt borrar jag ett hål i badrumsväggen och sticker in styret i så kan cykeln dubblera som rockhängare/handdukshängare

krok

Jag har båda mina cyklar hängande i min lägenhet. Jag köpte en plastbeklädd krok på Clas Ohlson, borrade hål i taket, tryckte dit en plugg och skruvade dit kroken, och hänger cykeln från denna.

Och det blir faktiskt ganska snyggt (givet att man tycker om utseendet på sin cykel förstås =)

I taket

Hej!

Två krokar i taket med plugg. En lagom vid styret och en vid sadeln. Lite ifrån varandra så att du får lite sträck. Två "repöglor" och upphängningen är klar. Funkar som meckställ också fast då kanske bättre i garaget.

MVH/Jan

jobbigt

Är det inte jobbigt att hänga upp den i taket. Menar om den hänger på krokar.
Det finns som sagt stativ på Claes Olsson om det nu stavas så. De e ganska billiga men de är mek stativ och kanske inte helt lämpliga som upphängning.
Thomas.

Det är inte jobbigt att hänga upp cykeln, man får in snitsen efter ett par gånger och sedan åker den upp utan att man tänker på det.

Att använda ett mekstativ som förvaring verkar lite konstigt. För att det ska vara någon mening med detta bör man få upp cykeln ordentligt i luften, och ska man klättra upp och skruva fast cykeln i hållaren eller vad menar du? Då verkar det enklare med en krok i taket.

/Fredrik

Krokar i taket...

Jag har min MTB hängande i krokar i taket (ovanför sängen), en krok i varje hjul. Finns att köpa hos de flesta cykelhandlare (eller i järnhandeln) Såg också programet med rep och motvikter... onödigt krångligt om man inte har jätte högt i tak förstås.
PS Kolla att det är nåt ordentligt du skruvar i när du hänger på cykeln, åtminstone dubbelt gips DS

/Martin.

Cykelförvaring

Bästa sättet att förvara cykeln i lägenheten beror förstås på hur denna ser ut. Jag har min MTB stående på högkant i en ganska liten klädkammare. Det råkade finnas ett prång som passade precis så den står utan några särskilda anordningar. Annars borde det gå bra att sätta en krok i väggen att fästa framhjulet i. Kanske bör man ha två krokar för att hindra framhjulet från att vrida sig.

Harald

Mer Biltema!

I nya katalogen från Biltema har dom flera alternativ för upphängning, bland annat en med "block, tamp och plastklädda krokar" för att hissa upp cykeln i taket. För 179 kr kan det ju vara ett alternativ till att göra en hembyggd upphängningsanordning.

Kolla på sidan 296 i Biltema höst och vinter 2001/2002.

/Johan

Jävla cykeltjuvar!!!

Cykel tjuvar gör mig upprörd! Dom sabbar och försvårar för mig att utöva ett av mina största intressen. Bara detta att behöva ta in cykeln i lägenheten! Det funkar ju bra så länge det är torrt och fint men jag skulle vilja se han som hänger cykeln över sängen då han kommer hem med en riktigt geggig cykel...
Jag har slutat försöka ha det fint och trevligt i min hall. Den är inte längre ett trevligt rum, entre till lägenheten utan en förvaringsplats för skitiga cyklar och kläder! Jävla cykeltjuvar!!!!!!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive White cykel från XXL? Mountainbike 6
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6
niking Udda DH-cykel Mountainbike 12
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
klättermicke Meka cykel Mountainbike 19
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
kjellon Köp av cykel... Mountainbike 0
emmalo ihopfällbar cykel Mountainbike 8
Kycklingen "Hopp och lek" cykel? Mountainbike 5
caaphallgren Tysk Bratwürst cykel! Duger den ??? Mountainbike 2
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
Merida Matts Storlek på cykel ? Mountainbike 2
dangermouse Cykel på häststig Mountainbike 11
jonscha Ideal Boommax bra cykel? Ideal bra märke? Mountainbike 3
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
goddag impuls köp av cykel Mountainbike 1
Tomas Carlsson Cykel film! Mountainbike 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg