Uppgradera

Jag har en Specialized Allez Sport -03, jag skulle nu vilja förbättra denna cykel, vad har ni för tips?

Det här är då vad jag vet sitter på hojen:

Ram: Premium DB A1 Aluminium
Gaffel: C-1 Carbon
Växlar: Shimano 105
Bromsar: Shimano Tiagra
Hjul: Alexrims At400
Däck: Specialized Turbo Sport 700 x 23

ett komplett ultegra-sett vore kanske nåt?

Varför vill du uppgradera?

Hehe, jag svarar på¨en sak som jag inte är så haj på (lvg-cyklar), men jag tror att principen är den samma i alla fall.

När jag skall uppgradera något (som inte är trasigt) på cykeln frågar jag mig alltid: "Hur gör detta mig till en bättre cyklist?" och "Varför vill jag uppgradera?".

Vet/tror jag att grejjen gör mig till en bättre cyklist så är det bara att köra. Tror man det inte så är det bättre att låta bli. Det man har fungerar ju, eller hur?

Om det är något som är trasigt eller utslitet så är det en annan sak, då måste man ju ha nytt. Skaffa samma eller gå upp till en annan nivå kan bara du själv svara på om det är värt. Har du pengarna så varför inte?

Visst är det roligt att köpa prylar (jag är själv prylgalning) men ofta kan man lika gärna köpa en ny tröjja eller handskar eller annan "tråkig" utrustning och tjäna lika mycket på det.

/Mattias

Håller med

Håller helt med herr Lindström,
fråga dig själv varför du vill uppgradera. Är grejorna dåliga, dvs funkar illa. Kanske är de bara dåligt justerade i så fall. Har själv Shimano 105 och tycker de funkar klockrent. Dessutom har du redan carbongaffel. Känner inte till Alex-hjulen, men möjligtvis kan du börja där. Om du nu tycker de är sega.

Annars ser det bra ut i mina ögon.

/ G

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg