Garmins GPS-mottagare med förinstallerade kartor, exempelvis Nüvi 360 eller StreetPilot c550, har en fil som heter GMAPPROM.IMG i mappen \Garmin. Den kartfilen är likadan i alla mottagare. Upplåsningskoden, som är unik för varje GPS, ligger sedan dold, i en del av flashminnet som användaren inte kan se.
Det allra enklaste sättet att uppgradera kartan, i mitt fall från CNE v8 till CNE v9, är om man har någon annan mojäng, som redan har den nya kartan. I mitt fall hade c550 v8, medan Nüvi 360 och Zumo 550 har version 9. Jag kopierade kartfilen från Zumon till c550. Då skriver den över den tidigare förinstallerade kartan, och resultatet blir att c550 klagar på att den inte kan låsa upp kartan.
Men då kan man skapa en textfil, exempelvis med Anteckningar i Windows (NotePad), där man skriver in koden för den nya kartan. Det ska vara 25 tecken utan några grupperande streck i raden. Denna fil sparar man som GMAPPROM.UNL i samma mapp som kartan, alltså \Garmin.
Sen är det klart. Navigatorn kan alltså använda även en kod som ligger i den del av minnet som man själv kan komma åt. Koden måste naturligtvis skaffas på vanligt sätt, vilket för de flesta naturligtvis innebär köpa från Garmin.
Denna procedur är betydligt snabbare än alternativet att skapa kartfilen, GMAPSUPP.IMG, från Mapsource. Hela CNE NT v9 blir 1,3 GB. Det tog närmare en timme att tugga ihop den på min dator, som ändå är en 3,4 GHz Pentium 4 dual-core CPU med 1 GB RAM. CPU-användning på 100% hela tiden, i stort sett. Sen tog överföringen av filen en dryg timme till.
Tar man en färdig fil slipper man indexeringen.
Det jag egentligen ville framföra är att det är bekvämare att "norpa" kartfilen från en annan GPS, jämfört med att skapa den med Mapsource. Båda metoderna fungerar dock.
Jag vet inte hur Garmin har tänkt man ska uppdatera sin GPS, med förinstallerade kartor? Den som har en gammal trött dator, och bor i skogen i Småland, får väl skaffa eget elverk, om han ska få ihop filen mellan strömavbrotten...
Anders
Det allra enklaste sättet att uppgradera kartan, i mitt fall från CNE v8 till CNE v9, är om man har någon annan mojäng, som redan har den nya kartan. I mitt fall hade c550 v8, medan Nüvi 360 och Zumo 550 har version 9. Jag kopierade kartfilen från Zumon till c550. Då skriver den över den tidigare förinstallerade kartan, och resultatet blir att c550 klagar på att den inte kan låsa upp kartan.
Men då kan man skapa en textfil, exempelvis med Anteckningar i Windows (NotePad), där man skriver in koden för den nya kartan. Det ska vara 25 tecken utan några grupperande streck i raden. Denna fil sparar man som GMAPPROM.UNL i samma mapp som kartan, alltså \Garmin.
Sen är det klart. Navigatorn kan alltså använda även en kod som ligger i den del av minnet som man själv kan komma åt. Koden måste naturligtvis skaffas på vanligt sätt, vilket för de flesta naturligtvis innebär köpa från Garmin.
Denna procedur är betydligt snabbare än alternativet att skapa kartfilen, GMAPSUPP.IMG, från Mapsource. Hela CNE NT v9 blir 1,3 GB. Det tog närmare en timme att tugga ihop den på min dator, som ändå är en 3,4 GHz Pentium 4 dual-core CPU med 1 GB RAM. CPU-användning på 100% hela tiden, i stort sett. Sen tog överföringen av filen en dryg timme till.
Tar man en färdig fil slipper man indexeringen.
Det jag egentligen ville framföra är att det är bekvämare att "norpa" kartfilen från en annan GPS, jämfört med att skapa den med Mapsource. Båda metoderna fungerar dock.
Jag vet inte hur Garmin har tänkt man ska uppdatera sin GPS, med förinstallerade kartor? Den som har en gammal trött dator, och bor i skogen i Småland, får väl skaffa eget elverk, om han ska få ihop filen mellan strömavbrotten...
Anders