Uppgift om taklast på begagna bil?

En långtradarchaufför tog sig friheten att köra rakt in i bakändan på min bil då jag stannade vid ett trafikljus då ljuset slog om från grönt till gult (långtradarchaufför tyckte jag skulle öka hastigheten i stället för att stanna när det blev gult ljus). Så nu är det bra skrot att min en gång så fina bil (Golf).

Så nu är jag i behov av en annan bil. Eftersom jag i genomsnitt kör 250 mil/år har jag tänkt mig en begagnad bil och som inte är så dyr att försäkra (liten motoreffekt). Men jag vill att det ska vara lagligt att ha 2 kajaker på taket (75 kg).
Är det någon som vet någon avgiftsfri webbsida där man kan hitta lite ”ovanligare” data på bilar?

På Blocket länkar dom ofta till http://www.carfax.se/?et_rp=1 med det kostar 49 kronor för varje bil man vill kolla.

/Per
 
Vad är det för specifikationer du söker?
När det gäller taklasten så tror jag faktiskt att det är mycket få bilar som inte får ta två kajaker, om det ens finns några.
 
Vad är det för specifikationer du söker?
När det gäller taklasten så tror jag faktiskt att det är mycket få bilar som inte får ta två kajaker, om det ens finns några.

Min C70 får inte ta någon alls ;-)

Det allvarliga svaret är att Bilprovningen säkert vet om du ringer dom. Deras tekniska kontor brukar vara hjälpsamt.
 
Teknikens värld

www.teknikensvarld.se
I deras tester står taklasten. Fråga även försäljaren, det ska bl a stå i tekniska manualen till bilen.
Nästan alla nyare mellanbilar får ta max 75 kg. Dvs VW Golf, Skoda Fabia & Octavia, Focus, Renault mm
Vissa minibilar kanske bara får ta 50 kg. Större bilar kan ta 100 kg, ex på dessa är Saab 9-5, Volvo V70, V50? Säkerhetskolla iallafall. Hade buskoll på detta i våras när jag letade bil.

En kompis har en gammal Vw Polo (-97-98?) . Den har maxlast 50 kg. Gamla Saabar och Volvoar har jag ingen aning om. Golf från 90-talet kan jag tyvärr inte säga heller. Tror nästan det är 75 kg, åtminstone på Varianterna.

Min Golf Variant är superb. Tar utan problem tre kajaker (då ligger taklasten på 73-74 kg) med folk och packning. 104 hk, inga problem att ta sig fram. snål är den också.
 
Det verkar stämma att det är en hel del bilar som inte får ta mer än 50 (vilket i och för sig räcker till två kajaker av ganska många modeller om man har ett lätt takräcke...).
Förr i tiden tyckte jag att 100 kg var väldigt vanligt. Men tiderna förändras. Min egen bil fick tydligen ta bara 75 kg trots en tjänstevikt på 1580 kg. Å andra sidan stod det fel tjänstevikt, fel däcksdimension och en del annat som inte heller stämde, så det kanske är uppgifter som ska tas med en nypa salt
(bilsmart.se).
 
Vad är det för specifikationer du söker?
När det gäller taklasten så tror jag faktiskt att det är mycket få bilar som inte får ta två kajaker, om det ens finns några.


Förutom cabbar som jag inte är någon spekulant på så fanns det i början av 80-talet bilar som hade maxlast på taket på 50 kg. T.ex så hade Volvo 343 och 345 max taklast på 50 kg. Likadant 50 kg på Toyota Corolla och Starlet.

Källa Alla bilar en bok från Teknikens värld
Per
 
Men Bilsmart var ändå rätt vettigt, deras expertsök ger ju möjligheten att precisera vad man söker efter. Knappa in alla dina kriterier och så ser du vad för bil du ska köpa.
Om det skiljer lite kan det nog bero på varianter som funnits.
 
Jag behövde en andrabil, och då slog jag två flugor på smällen Jag köpte en Volvo 945, gammal hederlig hållbar bil som det lilla värde den har behålls i ett par år i allafall. Anledningen till den modellen var det enormt långa taket, kajaken ligger som gjuten i Biltemas kajakfäste ( vaggmodellen ). Dessutom känns bilen väldigt trygg när den stampar genom drivsnön på vintervägarna, jodå jag tycker det.
 
En skillnad

mellan olika uppgifter kan bero på att konventionella lasthållare kan ta mera vikt än sådan avsedda för rails.

På äldre Renault Kangoo dvs före 2008 anges t ex 80 kg för lasthållare för rails och 100 kg för vanliga lasthållare.

Långt tak är fördel när man lastar kajaker och ofta har nog kombimodeller högre max taklast.

Genom att googla märke modell och taklast hittar du ofta uppgifterna även om de inte finns hos bilprovningen.


Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 5
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6

Liknande trådar