uppfödare

Tidigare tråd om finnspets/norrbottensspets gav mig idén om att söka tips på bra uppfödare här. Vill ha en Golden med mycket motor för att träna jakt och lydnad med.

A

Bra goldenuppfödare...

..är tex följande kennlar:

Khemosabi
Doubleuse
Lisabackens
Pickups
Searover
Duvkullans
Stjärnglimtens
Moorman's
Rockdoves
Wintergolds
Vassruggens
Allaballatassens
Grelzgårdens

...mfl. Samtliga har hemsidor, så sök på kennelnamnen så hittar du nog deras sidor. Lägg vikt vid att föräldradjuren har resultat på jaktprov i åtminstone ÖKL (men helst EKL), och att föräldradjur + deras syskon har fria höftleder. Det är ett tips från mig iaf...

Jakt tidningar

Prova att söka i annonser hos etablerade jakttidningar alternativt ras klubbar, vad ska du göra med hunden? är det till jakt så är många golden avlade på andra egeskaper som inte har så mycket med jakt att göra, kolla in Flat coated retriver eller Labrador som tips.

Familjehund

Hunden skall passa alla i familjen främst mig och min sexåring. Därför får den inte vara allt för burdus men jag vill ändå att den skall uppskatta att följa med mig i skidspåret eller på löprundan. Den kommer nog kanske inte att jaga "skarpt" men jag hade tänkt träna både jakt spår och lydnad.

A

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg