Uppenbarligen...

Det var rätt forum med tanke på tidigare diskussioner om etik, inlägget var mer ett försök till allmänt resonemang i vad beteendet har sitt ursprung och att det uppenbarligen inte bara beror på tunn luft...

Det passar alldeles utmärkt här... Jag har snappat upp flertalet gånger att många har intrycket att det är just under höghöjdsexpidtioner som man lämnas åt sitt öde om man råkar lite illa ut. Jag som klättrare tycker att det är högst intressant att läsa att liknande tvivelaktiga beslut kan hända på annat håll.

Jag visste inte ens att det fanns ett underforum för segling här... Så ofta läser jag i den.

Lite intressant ändå, en illustration av samma livsfarliga kombination av tävlingsinstinkt och "vi-är-så–många-här- så-någon-annan-får-ta-hand-om-det mentalitet" som får höghöjdsturister att underlåta hjälpa nödställda.

Jag har seglat lite i min ungdom, och fanns det inga följdbåtar så gissar jag från att en hel del brott mot sjölagen begicks av tävlande. De riskerar alltså böter eller fängelse för att underlåta att hjälpa nödställd: så viktigt är det alltså att vinna...

Lite intressant ändå, en illustration av samma livsfarliga kombination av tävlingsinstinkt och "vi-är-så–många-här- så-någon-annan-får-ta-hand-om-det mentalitet" som får höghöjdsturister att underlåta hjälpa nödställda.

Jag har seglat lite i min ungdom, och fanns det inga följdbåtar så gissar jag från att en hel del brott mot sjölagen begicks av tävlande. De riskerar alltså böter eller fängelse för att underlåta att hjälpa nödställd: så viktigt är det alltså att vinna...

Bystander effect

Lite mer i ämnet

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg