• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Uppdrag Granskning

Ännu ett vinklat tv program, Uppdrag Granskning, där barn omhändertogs av en elak socialförvaltning, snyftreportaget där fosterföräldrarna visade upp en komplett Emil O Lönneberga-idyll med ponnyhästar, små gulliga kycklingar o traktorer på landet hoppades fosterföräldrarna skulle rättfärdiga att de ägde barnen för alltid, den Romska modern hade ingen chans givetvis mot denna familjeidyll, fosterfamiljen samarbetade inte med Soc. och biologiska mamman om att de skulle tillbaka till sin mamma när tiden var mogen. Man kan inte sno ungar från andra för att man själv har det mycket bättre socialt, och samtidigt få betalt för det !, lönen består av arvode samt omkostnadsdel per barn sammantaget ca 10-11000 per månad och barn varav hälften ca avdragsgillt och en större del skattefritt. Har själv haft familjehem, veckoslutsbarn i flera år, slutet blev gott. Jag ägde inte dessa barn, mamman i mitt fall var med ofta så mycket hon klarade, det var en självklarhet, de här fosterföräldrarna jobbade inte så, det var deras miss, de förstod inte sitt uppdrag, sen klantade sig Socialhandläggarna sig uppepå det, det var ju heller inte bra, så som jag ser det så var det bådas fel, men mest Soc. som inte klargjorde för familjehemmet vad deras jobb gick ut på, samarbeta med mamman ofta och med Soc. samtidigt. Det här finns det många åsikter om givetvis, jag respekterar dem alla, men att vinkla ett reportage så här gillar inte jag, mammans version fanns inte med, konstigt tycker jag...vad tycker ni ?, jag kan ju ha en snedvriden syn ?
 
Snälla peter, släng in lite punkter och styckesindelningar i dina texter.

Skillnad på veckoslutsbarn och föräldrar som bedömts vara en fara för sina egna barn skulle jag säga. Sedan finns de också de barnen som inte riktigt blev helt riktiga på grund av att föräldrarna knarkade och hade sig under graviditeten, de behöver en stabil vardag med mycket rutiner och extra trygghet.

Jag känner många fosterbarn som varken vill eller bör ha kontakt med sina så kallade biologiska föräldrar (till skillnad från de riktiga föräldrarna de har och växt upp med i hela sitt liv). Fosterföräldrar skall inte tro att de äger barnen skriver du. Jag säger det samma med biologiska föräldrar; de skall inte tro att de kan behandla sina barn hur som helst bara för att de har 'producerat' dem.

En kille jag känner fick lämna sina föräldrar och några äldre syskon (då de äldre syskonen ansågs kunna ta hand om sig själv i den mån det behövdes). Han återvända i tonåren för ett besök och uttryckte tankar efteråt om att han inte kunde förstå hur man kunde leva som de gjorde över huvud taget i dagens moderna samhälle. Han var glad över att han aldrig blev tvingad att återvända "hem" när han blev lika gammal som sina syskon hade varit som stannade kvar.

Det är fortfarande en ganska stor process innan det går så långt att man blir av med sina barn. Det krävs rätt små resurser för att garantera mat, hem, kläder och skolgång om man prioriterar rätt. Jag har fortfarande inte sett ett enda fall där någon uttryckt stor förvåning när väl socialtjänsten fick nog och klev in.
 
Skrev om mitt inlägg eftersom det blev jobbigt att läsa utan att jag delat upp det lite.


Ännu ett vinklat tv program, Uppdrag Granskning, där barn omhändertogs av en elak socialförvaltning,
snyftreportaget där fosterföräldrarna visade upp en komplett Emil O Lönneberga-idyll med ponnyhästar, små gulliga kycklingar o traktorer på landet hoppades fosterföräldrarna skulle rättfärdiga att de ägde barnen för alltid.
Den Romska modern hade ingen chans givetvis mot denna familjeidyll.
f
Fosterfamiljen samarbetade inte med Soc. och biologiska mamman om att de skulle tillbaka till sin mamma när tiden var mogen.

Man kan inte sno ungar från andra för att man själv har det mycket bättre socialt, och samtidigt få betalt för det !

Lönen består av arvode samt omkostnadsdel per barn sammantaget ca 10-11000 per månad och barn varav hälften ca avdragsgillt och en större del skattefritt.

Har själv haft familjehem, veckoslutsbarn osv. jag ägde inte dessa barn, Efter Cremytos riktiga påpekande så äger ingen barnen.

Mamman i mitt fall var med ofta så mycket hon klarade, det var en självklarhet, men det är inte alltid en mamma eller pappa finns att jobba med under denna tid.

De här fosterföräldrarna jobbade inte så, det var deras miss, de förstod inte sitt uppdrag, sen klantade sig Socialhandläggarna sig uppepå det, det var ju heller inte bra, så som jag ser det så var det bådas fel, men mest Soc. som inte klargjorde för familjehemmet vad deras jobb gick ut på, samarbeta med mamman ofta och med Soc. samtidigt.

Det här finns det många åsikter om givetvis, jag respekterar dem alla, men att vinkla ett reportage så här gillar inte jag, mammans version fanns inte med, konstigt tycker jag...vad tycker ni ?, jag kan ju ha en snedvriden syn ?

Tack Cremytos för dina sunda synpunkter.
 
Det enda jag kan säga är att det är stört omöjligt att hitta 100% rätta principer. I de konkreta fallen kommer det alltid vara enskilda tjänstemäns personliga bedömning som det handlar om.

Det är så lätt att kräva "barnets bästa" men så hopplöst svårt att formulera vad detta "bästa" är. Helt enkelt därför att det som är bäst för ett barn är fel för ett annat. När det sedan inte handlar om något "bästa" utan snarare om "minst dåligt" blir det förstås ännu svårare.

Barnets egen vilja då? Jo men visst. Å andra sidan är det ju rätt typiskt just för barn att de inte alltid vet vad som är bäst för dom. De är ju barn! Hade barn alltid vetat bäst själva skulle det inte behövas fosterföräldrar. (eller vanliga föräldrar för den delen)


Så... vi kan försöka göra det bättre än idag, men det kommer alltid komma nya fall där barn kommer i kläm. Tyvärr.
 
Jag har fortfarande inte sett ett enda fall där någon uttryckt stor förvåning när väl socialtjänsten fick nog och klev in.

Det finns ju definitivt kända exempel där man häpnar över passivieteten från soc. Men jag har paradoxalt nog sett ett exempel på raka motsatsen där man gick in och LVU:ade i ett par lägen som var helt orimliga.