Är det färdiglagat, inte extremt övertorkat och inte alltför tjocka/stora bitar, så blir i alla fall det mesta jag lagar bra såhär (enklaste sättet):
- häll den färdigblandade matportionen i den kastrull den skall lagas i, häll på vatten, rör om så allt blöts igenom, låt stå den korta stunden (kanske 5 min) medan allt annat i köksväg tas fram/installeras
- koka upp, stäng av brännaren direkt (vissa saker kan man låta koka någon halv minut, men det går bra att bättra på efteråt, se nedan).
- stoppa kastrullen i en grytmysare (bättre) alt. vira in i en tjocktröja (sämre)
- låt stå dragfritt tills det verkar färdigt, det mesta blir det på högst 10 min, i alla fall med en någorlunda väl isolerande grytmysare.
Har man missat att hälla i tillräckligt med vatten från början (lätt hänt med torkad mat), får man fylla på medan maten sväller - antingen kokhett från kastrull nr 2 (som man kanske lagar varm dryck i under tiden) eller kallt i brist på en sådan - men då får man koka upp det hela igen. De pedantiska skriver upp vattenmängderna på portionspåsen, men man lär sig snabbt att fixa allt detta "på känn".
Verkar det ändå inte klart på 10 minuter, är det heller ingen katastrof - bara att ge det hela ett extra uppkok. Då har man lärt sig till nästa gång, att just den maten kanske skall kokas en kort stund innan man stänger av brännaren. Samma om det är för kallt för att grytmysaren skall hålla värmen, eller när man är mer akut hungrig än snål med bränsle. Fast jag tycker det mesta blir bättre med mer svällning och mindre kokning.
Detta är det allra enklaste sättet, men man kan naturligtvis, om man orkar, lyxa till det med att inte röra ihop allt till en enda gegga, utan låta t ex bulgurgryn eller en extra sats grönsaker svälla separat (jag gör det i den lilla panna, som också är matskål och lock till den egentliga kastrullen). Saker som stekt lök etc bör ju också hällas på mer än koka upp, alt. kan man blötlägga räkorna separat i lite varmt vatten och strö ovanpå sen (bäst).
Hur man gör med råtorkad mat vet jag faktiskt inte, verkar ologiskt på mig att inte laga så långt det går hemma (gäller såklart inte sånt som går att äta direkt, typ torkad skinka och beef jerky, men jag är inte så bra på kött).