Bra till vissa ändamål
Har tämligen nyss köpt en Gumotex Safari (hos Kajakcenter i Grebbestad), en uppblåsbar kajak utan skelett. Se
http://www.gumotex.com/index.php?typ=GUK&showid=129
Syftet med mitt inköp är att ha en sit-on-top för lekfulla turer men framför allt för surf. Har även en hård surfkajak (rättare sagt en forskajak), men dels är vi ibland två som ska surfa, dels vill jag kunna ta med en kajak ut i segelbåt osv.
Hittills är jag mycket nöjd. Safarin är välgjord, av kraftig duk (ungefär som en gummiroddbåt) och med bra beslag, ventiler etc. Rejäl sats lagningslappar medföljer. Allt levererat i en bra ryggsäck, vikt cirka 12 kg.
Pump medföljer ej, men Mats i Grebbestad tipsade om att Biltema har bra pump för kr 70:-. Det stämde.
Sittkomforten är hög, och tack vare de ställbara lår-remmarna har man bra kontakt och kontroll för kantning, höga stöd osv. Kajaken är en smula bred, och jag har kort paddel, så det blir en del viftande, men inte störande.
Precis som med forskajaken är det jobbigt att paddla någon längre sträcka rakt fram. Sätter man på den tillhörande fenan (kraftig, rostfri pjäs) blir det mycket bättre. Fenan fungerar fint även vid surf, bara man inte landar platt på berget...
Rolla har jag inte lyckats med ännu, Safarin är mycket stabil i upp-och-ner-vänt läge. Men höga stöd går lätt, sidosurf likaså. Och istället för att rolla efter kapsejsning kan man ju bara kliva i och sätta sig igen - det är fördelen med en sit-on-top.
Summa: Har man bruk för den speciella egenskapen att kunna packa kajaken i en ryggsäck, är Safarin bra. Annars kan man lika gärna ha en hård surfkajak.
hälsningar
Jens