Ungt par saknas i fjällen.

Jorå, jag såg dem just på SVT24 när de satt och käkade bullar. De såg lite spaka ut. De hade bytt tältet mot en stuga när tältet snöade över. Låter som ett klokt val, om alternativet finns. De tänkte f ö inte fortsätta turen just nu. Kan förstå dem.

Strykarräven; sa:
Jorå, jag såg dem just på SVT24 när de satt och käkade bullar. De såg lite spaka ut. De hade bytt tältet mot en stuga när tältet snöade över. Låter som ett klokt val, om alternativet finns. De tänkte f ö inte fortsätta turen just nu. Kan förstå dem.

Såg du käppen da?

Var det den som räddade dem?

avslutad210712

Gäst
Ett jäkla tjat om käppen. Är mest intresserad av vad som hände med det gula tältet :)

Vad ni än gör, ta inte ett gult tält med till fjällen!!! Det blåser sönder! Däremot verkar röda käppar hålla :)
Nä men på riktigt... VAD HÄNDE MED DEN 3 METER LÅNGA RÖDA KÄPPEN!!!

Har man inte missat något här i tråden.

De tog sig till vindskydded där det skulle finnas nödtelefon

Den fungerade INTE, vilket jag tycker är mindre bra och hade denna nödtelefon fungerat hade de kunnat meddela sig med omvärlden - ge sin position. och en heldel oro och räddningsinsatser hade undvikits eller minskat radikalt. de var väl inte i omedelbar livsfara så vitt jag kan bedömma, de visste i vart fall var de var och med god utrustning, men vädret var absolut sämsta tänkbara.

Hade telefonen fungerat hade det "bara" varit att åka ut och hämta dom.

Vem ansvarar för att nödtelefoner fungerar?
Varför fungerade den inte?

incitatus

incitatus; sa:
Har man inte missat något här i tråden.
[---]
Vem ansvarar för att nödtelefoner fungerar?
Varför fungerade den inte?

Ja, vore ju kul att veta. Hade ju varit mindre skoj om någon av dem t.ex. varit sjuk/skadad och det sket sig pga att nödtelefonen lagt av.. Borde det inte göras regelbundna test av nödtelefonerna? Eller det kanske det görs men att de här båda bara hade otur? Eller görs det helt enkelt inte kontroller under vintermånadena?

Någon som vet?
//Daniel

när jag vandrade i dom trakterna för ett år sedan vill jag minnas att i rast/nödstugorna så stod det att länsstyrelsen för (vilket län det nu var) ansvarade för nödtelefonerna.
Att dom inte fungerar är ju allvarligt, men det kan ju finnas många anledningar till att det krånglar.
Solcellspanelen som ska ladda batterierna kan vara nerblåst/övertäckt med snö. Kallt så att batteriena laddats ur mm. Vädret har ju varit ganska dåligt där den senaste tiden...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg