bränsle man tillför har betydelse för prestationen framför allt om man cyklar med lite högre intensitet. Dryck är minst lika viktigt att tillföra kontinuerligt. En cykelflaska med t ex nyponsoppa och en större med vatten är bra att kunna tulla på vartefter IMHO.
Jag har skrivit lite om vätskebalans vid friluftsliv. http://www.paddlingsnyaadress.com/MAP/index.htm
Thure
Detta är egentligen Off-topic men...
Att man ska planera sitt näringsintag olika beroende på om man cyklar med hög eller låg intensitet säger väl lite sig självt, men är det skillnad på om man cyklar med låg intensitet under ett par dagar jämfört med under ett par månader? Kroppen måste väl anpassa sig på något sätt?
Jag har upplevt att jag tappar mycket vikt under resans första tre-fyra veckor och sedan i princip stannar på en vikt och succesivt kan minska mitt näringsintag. I början trycker jag i mig så mycket mat jag bara kan och går ändå ner i vikt, efter två-tre månader kan jag klara långa perioder på väldigt en väldigt torftig diet utan att tappa mer vikt.
Min fråga är egentligen, om jag hade fortsatt äta som jag gjort i början av mina turer, hade jag då gått upp i vikt mot slutet?
Läste din artikel om vätskeintag, intressant läsning. Samtidigt känner jag att vätskeintaget kommer mer naturligt för mig, jag blir ofta snabbt törstig och dricker även till vardags 2-3 liter vätska om dagen. Jag svettas enormt mycket när jag cyklar och dricker därefter... Lite på samma sätt när det gäller mat, är jag hungrig så äter jag men det händer ju att man försöker äta fastän man inte är hungrig för att kroppen ska fungera.