Undvika vurpor

Var i Björnrike i helgen och turade på fjället
Då är det ju oundvkligt att åka nerför. Det går ju bra i lagom lutning men i brantare partier?
Hur i h#¤#&%.e tar man sig ner om snön är så där lite "lagom" vindpinad, 42 meter så åker man på snön och sedan när man vill korrigera kursen så går man igenom, med en till resten av sällskapet uppskattat vurpa.
Har ni några tips eller är det bara att ta av sig och gå

Classe

Kulram; sa:
Var i Björnrike i helgen och turade på fjället
Då är det ju oundvkligt att åka nerför. Det går ju bra i lagom lutning men i brantare partier?
Hur i h#¤#&%.e tar man sig ner om snön är så där lite "lagom" vindpinad, 42 meter så åker man på snön och sedan när man vill korrigera kursen så går man igenom, med en till resten av sällskapet uppskattat vurpa.
Har ni några tips eller är det bara att ta av sig och gå

Classe

Det är bara att bjuda på en faceplant då och då :)

Beprövade varianter

Standardtips:

- Sätt på stighudarna.

- "Sätt dig på stavarna" (stavarna mellan benen som broms - kan dra loss trugor eller knäcka stavarna).

- Lägg på valla långt över fästzonen.

- Sikta dit det tar naturligt tar stopp.

- Stå på och hoppas på det bästa.

Behöver jag fega så är det stighudsalternativet som jag använder till mina turskidor.

/Tommy

Re: Beprövade varianter

Tommy E; sa:
Standardtips:

- "Sätt dig på stavarna" (stavarna mellan benen som broms - kan dra loss trugor eller knäcka stavarna).

Hmm... den varianten hade jag glömt bort, den får jag nog prova nästa gång.
(man kanske kan se en marknad för nya stavar
-- typ Gustav Vasa, en grov och lång som håller.)

Classe

Skidinstruktion för armén 1938

Förmodligen utan att avslöja några militära hemligheter så återger jag några förkortade tips ur pappas bok ”skidinstruktion för armén 1938”

3 bromsmetoder beskrivs
Bromsning med sammanlagda stavar: Stavarspetsarna sätts på endera sidan, bakom fötterna.

Bromsning ridande på stavar: Stavarna hålls mellan benen och så sätter man sig ner och trycker upp skaften mot grenen.

Bromsning med en stav i vardera handen: Man fattar en stav i vardera handen i nära trissan. Stavarna sticks ner i snön i ungefär i höjd med fötterna.

Sedan beskriv lite olika svängar bl.a utfallssväng (telemarkssväng). Så detta med telemarkssväng är inget ”nytt” påhitt från 80-talet.

Jag har ej provat någon av metoderna.

Per

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg