Undvika grusvägar

Som cyklist eller ännu viktigare som rullskridskoåkare vill man gärna undvika grusvägar. Ser att man med nya Garmin Mapsource 6.1 har möjlighet att undvika grusvägar när man kalkylerar rutter.

"Added a preference for avoiding unpaved roads while autorouting. Note that this preference may not be fully supported by some older Garmin map products."

Är det någon som vet om senaste upplagan av Metroguide Europa version 6 har bra sådan information med så att man kan göra motsvarande ruttplanering?

Tidigare har det varit svårt att nå sådan information se t ex http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26665

Jag har sett i en äldre version av Metroguide Europa att det kan stå "unpaved road" på vissa mindre körvägar men på den kartan fanns närliggande grusvägar som inte var märkta på det sättet. Skall man ha funktionen måste den överenstämma något så när med verkligheten.

Thure

Min erfarenhet (några år) av Metroguide och City Select (som åtminstone i Europa bygger på samma databas) är att "Unpaved road" ska tolkas mer som "mindre lämplig för vanlig personbil" än just "saknar hårdbeläggning".

Breda och fina grusvägar visas i regel inte som "Unpaved road", för de går utmärkt att komma fram på med bil. Å andra sidan har jag sett någon asfalterad uppfartsväg till en fastighet, som var redovisad som unpaved. Men den var mer av cykelbanebredd än som en väg.

Anders

Håller med Anders!

apersson850; sa:
Min erfarenhet (några år) av Metroguide och City Select (som åtminstone i Europa bygger på samma databas) är att "Unpaved road" ska tolkas mer som "mindre lämplig för vanlig personbil" än just "saknar hårdbeläggning".

Helt riktigt! Jag har upplevt att "unpaved road" är en skogsbilväg, ibland helt igenväxt t.o.m.

Hälsningar
Leif

Bikemap

Kanske Bikemap http://www.bikemap.se kan vara något att ha. Finns visserligen bara som papperskarta, men det verkar som om man kartlagt var det är beläggning och var det är grus.

Per Brune

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg