Hej!
Jag har sökt och läst lite här, men inte hittat riktigt vad jag letat efter...
Jag har en trekkingcykel, som mestadels används för pendling till och från jobbet men även lite "långfärder". Det innebär att jag mestadels cyklar på asfalt, men även litegrann på grus. Ingen "terrängcykling" att tala om alltså.
Jag ska nu köpa nya däck inför våren/sommaren och vill gärna ha lite tips på vad som kan vara värt att titta på.
Jag har tidigare haft Continental Top Touring 2000, som jag var nöjd med, men i jakt på lägre rullmotstånd har jag kollat lite på deras Sport Contact. Hur pass funkar de på grus? Är de totalt livsfarliga om man råkar cykla på en våt gräsplätt?
Såklart har jag även kollat på Top Contact, som väl är motsvarigheten till Top Touring. Ett mellanting verkar vara City Contact.
Andra förslag? Schwalbe Marathon?
En annan sak jag undrar över är hur man vet när fälgarna är för slitna. Jag ser/känner ju att de slitits ner en del av bromsarna (vintern med all smuts och grus går rätt hårt åt fälgar/bromsklotsar, även om man försöker hålla dem rena), men hur vet jag när det börjar bli farligt att cykla på dem? Vad händer om de skulle gå sönder när man cyklar?
Jag har sökt och läst lite här, men inte hittat riktigt vad jag letat efter...
Jag har en trekkingcykel, som mestadels används för pendling till och från jobbet men även lite "långfärder". Det innebär att jag mestadels cyklar på asfalt, men även litegrann på grus. Ingen "terrängcykling" att tala om alltså.
Jag ska nu köpa nya däck inför våren/sommaren och vill gärna ha lite tips på vad som kan vara värt att titta på.
Jag har tidigare haft Continental Top Touring 2000, som jag var nöjd med, men i jakt på lägre rullmotstånd har jag kollat lite på deras Sport Contact. Hur pass funkar de på grus? Är de totalt livsfarliga om man råkar cykla på en våt gräsplätt?
Såklart har jag även kollat på Top Contact, som väl är motsvarigheten till Top Touring. Ett mellanting verkar vara City Contact.
Andra förslag? Schwalbe Marathon?
En annan sak jag undrar över är hur man vet när fälgarna är för slitna. Jag ser/känner ju att de slitits ner en del av bromsarna (vintern med all smuts och grus går rätt hårt åt fälgar/bromsklotsar, även om man försöker hålla dem rena), men hur vet jag när det börjar bli farligt att cykla på dem? Vad händer om de skulle gå sönder när man cyklar?