underställ sommartid?!

Vill bara meddela att grejrna jag beställt från ullmax kom idag. Allt verkar vara i riktigt fin kvalité. Merinoull-stället verkar kanon. Satt som gjutet på min långa kropp (köpte medium, 183 lång och 73kg lätt). Återkommer med rapport ef. Kinnekulle.

/ Richard

Jag är varm av mig. Om det regnar och jag drar regnbyxor över vanliga brallorna blir jag sjöblöt. Underställsbyxor under regnstället är lagom... tycker jag.
HåkanF

Samma här, men det beror kanske på regnstället, vilken vattenpelare det tål och hur bra kvalitet det har? Traditionella regnställ är ju som att befinna sig med benen i ett växthus, men har hört att de nya ställen har bra andningsfunktion med bibehållen vattentäthet.

underställ sommartid eller inte,

Jag brukar alltid vandra i underställströja, ryggsäcken värmer ryggen (där jag brukar ha problem med kyla) men så fort jag tar en paus åker förstärkningsplagget (fleecetröja eller tjockare underställ av ullfrotté).

När det gäller sova så är (enligt ovan) underställ bra för att minska behovet av tvätt av sovsäcken, eftersom tvättning förkortar dess livslängd genom minskad isolering.

Jag brukar istället använda mig av ett sovsäckslakan i siden, det har fördelarna att det torkar snabbt och kan tvättas lätt. Det är även kompakt och väger lit, men viktigast av allt, det ger ca 5graders extramarginal till komforttemperaturen på din sovsäck.

Om du gillar tiden då luften är klar, turisterna få och temperaturen närmare mitten kommer du att upskatta kombinationen, underställ, holkar och vindblus. Sen om du bäst gillar syntet, silke eller ull det får du själv finna ut. Men män in thights är ett av stridstopen.
//J

Bör man använda sig av tex ett CRAFT underställ för att hålla kroppen torr även vid varmare temperaturer sommartid eller är den enda funktionen för underställ att värma vid kyla? Således bör man då oavkortat bära underställ även sommartid vid längre vandringar eller är detta snarast en nackdel pga "överhettning"?
//novisen

Jag använder nästan aldrig underställ sommartid. Jag blir bara överhettad. Jag kör med vanlig T-shirt av bomull. Den blir blöt om man svettas, men det är ju bra för då kyler den ännu bättre.

Underställ kan jag möjligen ta att ta på mig när jag slagit läger, eller vid en längre rast.

Om du ska använda underställ när du är ute och vandrar och liknande så ska du ha ett i Ull. Det värmer när det blir fuktigt och transporterar fukten. Syntetunderställ ska du bara använda när ska ut och träna intensivt.

Senast redigerad av en moderator:
Värt att ha i åtanke är att myggen inte hejdas ett dugg av en underställströja, fast under sommaren kan det samtidigt vara skönt att gå i enbart underställströja om det inte blåser och att det är lagom varmt. Tycker att vanlig t-shirt funkar helt ok, när man är framme vid sitt mål så är det bara att byta på nått annat passande.

Jag tycker absolut att man åtminstone ska ha med sig underställ om man ska ut och vandra, både långkalsonger och tröja. Dem väger ju inte direkt mkt, men behagligt att ha på sig om det är lite kallare och blötare i luften. Vet ju inte vad ni använder för byxor och det kan skilja en del, men själv har jag senaste sommaren haft ITABs Fjällbyxa, och jag har underställ under om det inte är solsken och över 20 grader varm, om man blir lite blöt så torkar det snabbare med underställ osv

Jag trivs med Brynje nätunderställ.

Jag använder Brynje nätunderställ. Det känns inte så kladdigt om det blir varmt och jag tycker att det känns varmt och skönt vid kyla.

//Sven

FRÅN BRYNJES HEMSIDA
Super Thermo

SUPER THERMO undertøyet er produsert i 100% Polypropylene Meraklon, i en unik nettingkonstruksjon som har en meget høy isolasjonsevne. Luftlaget i nettingen ventilerer ved bevegelse og isolerer ved hvile.

http://www.brynje.no/public/?set_language=no&cccpage=webshop_l1&set_z_qm_product_grp1=6

Jag brukar alltid vandra i underställströja, ryggsäcken värmer ryggen (där jag brukar ha problem med kyla) men så fort jag tar en paus åker förstärkningsplagget (fleecetröja eller tjockare underställ av ullfrotté).

När det gäller sova så är (enligt ovan) underställ bra för att minska behovet av tvätt av sovsäcken, eftersom tvättning förkortar dess livslängd genom minskad isolering.

Jag brukar istället använda mig av ett sovsäckslakan i siden, det har fördelarna att det torkar snabbt och kan tvättas lätt. Det är även kompakt och väger lit, men viktigast av allt, det ger ca 5graders extramarginal till komforttemperaturen på din sovsäck.
Jag går oftast bara i underställströjan, har slutat ta med en vindjacka, regnjackan funkar om det fetblåser. Detta innebär att min underställströja är fuktig (i någon mån) hela tiden, eftersom jag svettas om ryggen även om jag fryser om resten av (över)kroppen. Därför har jag en underställströja att gå i (brynje oftast) samt ett komplett underställ (Craft, lättast möjliga syntetställ)
som extrakläder. Om dagen ser ut att bli regnig, går jag i underställsbyxor + regnbrallor. (som man svettas i även om det är ett modernt "andasmaterial") Eftersom extrastället håller sig torrt, sover jag i det. Precis samma extra värmeeffekt som (om inte bättre än) sovsäckslakan.

Så, numera:
brynjeunderställströja (att gå i)
tunn fleecetröja (220g) + underställsbyxor som värmeplagg, ombyte efter bad samt sovplagg
underställsbyxor (lätta, Craft)

är vad jag har i underställsväg sommartid.

Transporterar fukten vart!?

Det kanske låter dumt, men jag fattar inte.
Jag fattar att en ullunderställströja transporterar ut fukten från kroppen till ytan på tyget men sedan då?
Jag har alltid burit en m/59 skjorta över som har tagit upp fukten men det käns inte riktigt rätt.
Räcker det med bara en långärmadunderställströja på sommaren?

Det kanske låter dumt, men jag fattar inte.
Jag fattar att en ullunderställströja transporterar ut fukten från kroppen till ytan på tyget men sedan då?
Jag har alltid burit en m/59 skjorta över som har tagit upp fukten men det käns inte riktigt rätt.
Räcker det med bara en långärmadunderställströja på sommaren?

När fukten nått ytan av understället så åker den vidare in i och förhoppningsvis till stor del igenom nästa lager och den kan även ånga ut genom öppna ärmar, halsöppningar, osv. Om man inte har något annat plagg än underställ på sig så försvinner ångan ut i luften och vätan avdunstar från tygets yta. Oavsett vilket material man har som vindskal så bör man hela tiden ventilera, öppna och stänga plagget på olika ställen för att släppa ut fukt och överskottsvärme eller behålla varm luft när det är kallare. Gammaldags bomullsplagg och vanliga tunna vindoveraller i syntet andas mycket bättre än olika andasmaterial eftersom de inte är lika täta, men även med såna plagg bör man vara noga med att reglera ventilation och värme beroende på aktivitet. Några magiska textilmaterial som drar ut fukt och värme genom tyget existerar inte och även om du så sydde dig en skaljacka av lakanstyg lönar det sig att reglera ventilationen. I träningssyfte kanske en del borde börja med helt vattentäta skalplagg så att de verkligen lär sig behovet av ventilation den hårda vägen?

Jag älskar m/59 av den äldre modellen och det är ett mycket bra slitplagg i skogen när det är lite varmare. Den är inte vindtät men står emot en del vind och man kan ha ett lätt funktionsunderställ under som för över fukten till skjortan och håller den fuktiga skjortan från huden. Eftersom skjortan är av bomull torkar den dåligt men på sommaren gör inte det så mycket alla gånger. Jag skulle nog inte bära skjortan som mellanplagg dock då det mest bara blir ett blött lager. Självklart går det bra att gå bara i underställströja, om det är tillräckligt varmt. Som vanligt är svaret alltså att det beror på. Ett bra alternativ att ha över en underställströja om väder och vind så kräver är en lätt vindoverallsjacka av den typ som löpare, skidåkare och liknande brukar använda. Såna brukar finnas i alla sportbutiker och kostar ofta inte en förmögenhet (särskilt inte om de rear ut förra årets färg/modell). De andas bra, är lätta, torkar snabbt, är vindtäta och många står emot i alla fall måttligt regn ett tag.

Om du ska använda underställ när du är ute och vandrar och liknande så ska du ha ett i Ull. Det värmer när det blir fuktigt och transporterar fukten. Syntetunderställ ska du bara använda när ska ut och träna intensivt.
Ska och ska.

Har själv använt syntet, ylle och siden parallellt under flera år, tillsammans med andra som använt samma och liknande ställ. Föga förvånande har vi olika uppfattningar om vad man ska eller inte. Därmed inte sagt att man inte kan ge generella råd.

-Syntet stinker (om det inte innehåller silverfibrer, då stinker det mindre) efter ett par dagar, svalkar om det är riktigt varmt men torkar fort i solen/vinden. Om du svettas mycket lutar det åt syntet. Då kan du ha bra kylning av avdunstningen när du rör dig, men ändå ha ett torrt underställ efter någon timmes hängning (om det blåser).

-Ull luktar inte, känns inte kallt/svalt (beroende på vad man (inte) vill känna) när det är fuktigt, men tar tid att torka upp (väger dessutom mer eftersom det kan hålla rätt mkt fukt). Om du inte svettas så mkt och tycker att lukten är ett problem, go for ull.

-Siden är tunt och svalt, väldigt behagligt. Värmer dock inte så mycket vilket kan vara en nackdel om du föredrar att sova i understället. Tycker inte heller det torkar speciellt fort. Jämfört med ull och syntet är hållbarheten hos siden rena skämtet (prova att riva mot lite stenar/grenar får du se!).

Fler synpunkter?

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 56
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Mr. T Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg