Underställ i ull?

Hej! Har hört flera gånger att det enda som egentligen duger är underställ i ull då det värmer även om det är fuktigt och inte luktar speciellt mycket svett. Har också hört att det skall vara 100 % ull och inget annat. Jag tycker det mesta verkar innehålla även annat material, finns det något ställ som är i 100 % ull? Stämmer det att det inte får vara uppblandat med annat material? Finns det något ställ i 100% ull? Det finns ju också många ställ i polyester, är det inget som duger på vandringen? Är det någon som har erfarnehet av Ullmax ställ? Det står på deras hemsida att plaggen är i polyester (tror jag) på insidan och ull på utsidan, detta låter lite konstigt för mig men det kanske är så det brukar vara?
Tacksam för tips
MVH/ Sandra

Det behöver inte vara 100% ull!

Blandningar likt den Ullmax har funkar också.

Pratar vi tunnare ull plagg, ex t-shirts, är det en fördel att ha lite syntetmaterial i eftersom ull inte är så slitstarkt. Flera av mina ull t-shirts ser ut som schweizerostar nu, jag hade gärna haft lite syntet i dem.

ITAB har ullunderställ till hyfsade priser.
www.idefixteko.se/open_produkter/default.asp?plats=1511

Deras ull t-shirt är mycket prisvärd och inte av den allra tunnaste ömtåligaste kvalitén.
www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17107&plats_id=1511

Ullplagg överlever längre om du handtvättar med olivtvålflingor, fingervarmt vatten och att sitta och krama dina ullplagg på avigan tills du tror att de är tvättade, skölj i kallt vatten tills tvålresterna är borta.
Torka på frottehandduk på torkställning, horisontellt.
Kamelull är inte som Merino.
go tur

Även Dressman har underställ i ull till överkomliga priser, jag köpte ett ställ i höstas och än så länge är jag nöjd.
Pär

Hej! Har hört flera gånger att det enda som egentligen duger är underställ i ull då det värmer även om det är fuktigt och inte luktar speciellt mycket svett. Har också hört att det skall vara 100 % ull och inget annat. Jag tycker det mesta verkar innehålla även annat material, finns det något ställ som är i 100 % ull? Stämmer det att det inte får vara uppblandat med annat material? Finns det något ställ i 100% ull? Det finns ju också många ställ i polyester, är det inget som duger på vandringen? Är det någon som har erfarnehet av Ullmax ställ? Det står på deras hemsida att plaggen är i polyester (tror jag) på insidan och ull på utsidan, detta låter lite konstigt för mig men det kanske är så det brukar vara?
Tacksam för tips
MVH/ Sandra

Kan rekommendera Ullfrotté, som jag har flera underställ av (både den tunnare och den tjockare varianten). Eller som det heter nu: "Woolpower".

OT: De hade tidigare en väldigt "quaint" och helt underbar logga i form av en garntråd som formade namnet "Ullfrotté". Sedan var det något ljushuvud som fick för sig att engelska var det enda som dög och så bytte de namn till "Woolpower" - utan garntråd men med ett skrivstilstypsnitt. Synd och obetänksamt.

/Mats

Mitt ullunderställ är nog egentligen avsett för arbetande folk då det har 30% protex (flamskyddsmedel) inblandat. Detta ställ värmer mycket bra även då det är relativt blött, det skall mycket till innan det luktar illa också så 100% ull verkar inte vara nödvändigt.

Jag använder ofta syntetställ när jag tränar. Dessa ställ luktar dock riktigt illa efter ett tag och det verkar knappt gå att ens tvätta bort lukten.

Mitt ullunderställ är nog egentligen avsett för arbetande folk då det har 30% protex (flamskyddsmedel) inblandat. Detta ställ värmer mycket bra även då det är relativt blött, det skall mycket till innan det luktar illa också så 100% ull verkar inte vara nödvändigt.

Jag använder ofta syntetställ när jag tränar. Dessa ställ luktar dock riktigt illa efter ett tag och det verkar knappt gå att ens tvätta bort lukten.
har haft samma problem med tröjor i polyester, problemet verkar vara i graderna dem tvättas i. testa och höj till 60 på långtvätt. billigare tröjor tenderar i att lukta mer unket efter bara några minuters användning.

jag använder mig utav flera underställ och det ena är craft som jag är nöjd med, det andra är jobman 100% polypropylen. det sistnämnda skall tvättas i 95 grader.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg