Underskattat

Det kan ju vara kul med en positv tråd också...
Vilka friluftsgrejer tycker ni är underskattade?

Jag vill börja med att lista tre doldisar:

1. Arbetshandskar - när man hanterar yxor och sågar, lyfter grytan av elden etc. Saknas ofta i utrustningslistor men är oumbärligt i skogslivet . (Iallafall med mina frökenhänder)

2. Picknicmuurika. Underbart och bärbart marlagningsredskap!

3. Fältpåse - en påse sydd i myggnät att ha som mygghuva eller svamppåse eller vad som helst. Märkligt att det inte blivit en stor artikel.

Uffe

Optimus 111C Hiker. Ett grymt bra kök som alltid åker med om Fotogen ska eldas. Har aldrig blivit polare med köken som har lös bränsleflaska. Har dem som reserv.

Du kan lika gärna elda köket på diesel från pumpen, det gör jag själv.

Underskattat ja, västar modell Stridsväst 2000, hantverkarväst mm. är ett enkelt, bra och funkis sätt att ha med sig det mesta. Jag använder numera konceptet när jag paddlar då en rygga sällan går ner genom en liten packlucka i kajaken. Packar man västen hemma, kör med samma packning alltid, upprättar packlista och aldrig slarvar så blir inget bortglömt eller borttappat.

Som sagt, enkelt, billigt och funkis. Vill man komplettera med flera fickor så kan man köra med löst bälte och lösa fickor från byggmarknaden. Variationsmöjligheterna blir oändliga.

Nu var det länge sen den var med, men jag brukade hävda att osthyveln var grymt underskattad vid lite seriösare matlagning i skogen. =) Förutom att hyvla osten till mackorna kan man använda den som stekspade i muurikkan, och till att skiva grönsaker med.

Nu var det länge sen den var med, men jag brukade hävda att osthyveln var grymt underskattad vid lite seriösare matlagning i skogen. =) Förutom att hyvla osten till mackorna kan man använda den som stekspade i muurikkan, och till att skiva grönsaker med.
Man kan även ha den till att skrapa bort svett och kroppsost när man inte har duschat på ett tag. Radien i spetsen passar perfekt i en armhåla.

• Min UCO ljuslykta är jag barnsligt förtjust i, den värmer, håller borta fukten och ger en känsla av lägereld inne i tältet, mycket omtyckt av barnen. När vi ska sova brukar jag lägga en "mygg-tablett" ovanpå lyktan några minuter så det blir "husdjursfritt" i tältet.
  • Även jag "röstar på" fältpåsen, mina är köpta på rea i någon jaktbutik.
  • Kikare vill jag heller inte vara utan.

De blå IKEA-kassarna för 5 kr/st är ju grymt prisvärda transportörer av prylar till/från bilen, kajaken etc. Och ihopknölbara när de inte används.
(Kanske ingen bärkomfort för en fjällvandring, dock...)

Thermoslunch på sommarvandring!

Ja, det väger några gram extra att ha med en thermos och att bära 5 dl vatten från frukost till lunch, men jämrans vad gutt det är att bara krypa ner bakom en sten i snålblåsten och spikregnet och avnjuta en espresso medans matpåsen gottar till sig!

hejsan

att ta med en kamrat, rent av sin fru/flickvän.
att njuta av planeringen/resan/vandringen, inte bara stressa till slutmålet.
att använda en sekatör och/eller såg istället för yxa.
att sova skönt på ett mysigt liggunderlag trots att det "väger för mycket"
att unna sig god mat när man är ute på tur
att ta med sig polaroidbrillor och tunna handskar på fjället
att sova med öronproppar och även täcka för ögonen för den som inte är van med midnattssol på fjället.
att anpassa sin utrustning till rådande/förväntade förhållanden. vare sig för mycket eller för lite prylar/kvalitet
att ha kul på tur och uppskatta de små och stora detaljerna.

god tur
vänligen nils

hejsan igen

på vintertur i fjällen kan vädret bli riktigt fult på ett litet ögonblick !

så en bra vindsäck och spade. har tyvärr sett många skoteråkare som fuskar med detta- dumt ..

på kalfjället funkar en pygmevindsäck mindre bra, kan vara lite svårt att gräva ner sig ibland.
en bra vindsäck funkar även i fulväder på hösten och våren.

vänligen nils

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg