Underburn?

Så här ser min tystbrännarhatt ( Primus Omnilite Ti ) ut efter en tids användning. Jag har använt antingen Heptan, Primus Power Fuel eller gasol som bränsle. På bilden syns hur metallen buktar ut lite grann. Är detta normalt eller har jag haft underburn? Kan jag utan problem fortsätta att använda denna tystbrännarhatt?
 

Bilagor

  • IMG_20230312_084409.jpg
    9 MB · Visningar: 184
Så här ser min tystbrännarhatt ( Primus Omnilite Ti ) ut efter en tids användning.
Överhettad - Ja. Användbar - Ja. (Fortsätter den att sjunka ihop så får du byta ut den...)
Jag har använt antingen Heptan, Primus Power Fuel eller gasol som bränsle.
Bränsletyp har i sig ingen betydelse, när de förbränns så är de ändå bara
förgasade kolvätekedjor som bringas i oxidation med syre från luften.
På bilden syns hur metallen buktar ut lite grann. Är detta normalt eller har jag haft underburn?
Kan jag utan problem fortsätta att använda denna tystbrännarhatt?
Normalt är det nog inte, och min gissning är att du råkat ut för en längre stund av underburn
när du på grund av något inte uppmärksammat detta. Den kommer säkert att fungera bra under
ett bra tag ännu. Nästa likartade underburn kommer nog att knäcka hatten dock...
/Odd
 
Överhettad - Ja. Användbar - Ja. (Fortsätter den att sjunka ihop så får du byta ut den...) Bränsletyp har i sig ingen betydelse, när de förbränns så är de ändå bara
förgasade kolvätekedjor som bringas i oxidation med syre från luften. Normalt är det nog inte, och min gissning är att du råkat ut för en längre stund av underburn
när du på grund av något inte uppmärksammat detta. Den kommer säkert att fungera bra under
ett bra tag ännu. Nästa likartade underburn kommer nog att knäcka hatten dock...
/Odd
Stort tack för det svaret. Du är lika kompetent på området som vanligt. Anledningen till att jag nämnde bränslet jag använt är att Primus rekommenderar att man endast skall använda kemiskt ren bensin, alkylatbensin eller gasol som bränsle till tystbrännarhatten.
 
Liknande trådar

Liknande trådar