Underarmsskada

Hoppade över uppvärmning när jag bouldrade för några dagar sen och redan efter 5 min började det smärta i övre underarmen och det sträckte sig upp i axeln. Kändes även som att övre delan av lillfingret och ringfingret somnat.

Smärtan försvann dock efter fortsatt klättring, men avdomningen i lillfingret sitter kvar än idag, känns som att jag bara har ca 70% känsel i lillfingertoppen och när jag provade klättra idag kom smärtan i underarmen tillbaka direkt, fick avbryta passet.

Tycker ni att det är något man bör kollas upp? Eller bara prova vila en vecka?
Kan känslen i lillfingret hänga ihop med underarmsskadan?

tack
/johan

Ja det har nog garanterat ett samband. Hade samma sak för några år sedan att lillfingret och ringfingret domnade och inte gjorde som jag ville. De fastnade liksom så man fick skaka igång dom.

De opererade efter ett tag nerverna i underarmen vid armbågen. Vänta några dagar och se om det går över annars kanske det behövs kollas upp.

Hej

Det låter som om du fått en påverkan på ulnarisnerven. På den här sidan kan du läsa mera: http://www.akademiska.se/templates/page____33740.aspx

Skademekanismen i ditt fall skulle kunna vara en muskelbristning som medfört en blödning som i sin tur trycker på nerven. Men det är svårt att ställa en diagnos via internet. Om det är en blödning så borde nervpåverkan minska allt efterhand som svullnaden går ner. På sidan ovan står det annars vad du och sjukvården kan göra för att hjälpa dig.

Jag skulle ta det lite lugnt med klättringen ett tag - ge armen en chans att läka. Nerver är inte sådant som man vill ha fel på resten av livet...

MVH Karolina

vad jag förstår har du inte klättrat så länge?

Klättring är inte som annan träning utan kräver mkt vila under uppvärmningen.
tar tid för senor och ligament (flera år) att byggas upp även när man klättrat ett tag så ligger de efter.

har haft en del känningar i fingrar. Men sluppit skada iom att jag lyssnat på kroppen och klättrat lugnt, dvs mkt juggar och skyndar långsamt. Känns det inte bra. vila ett tag tills du känner dig "frisk" igen. Bättre att hålla upp en vecka eller två än å va borta ett år. speciellt när man nyss börjat.

Finns en hel del trådar om skador och tips på hur man kan lägga upp ett klätterpass

tack för svaren. håller upp en vecka nu och provar sen klättrar lite lätta svaväggar tills det känns helt 100.

tack för svaren. håller upp en vecka nu och provar sen klättrar lite lätta svaväggar tills det känns helt 100.

Total vila kanske är bra i det akuta skedet, men läkningen påskyndas väl generellt om man motionerar väldigt lätt för att stimulera blodcirkulation. Dock riskabelt att "motionsklättra" då man gärna tar i lite för hårt. Blygsamt skrotlyftande kan vara säkrare tycker jag.

Skippa inte uppvärmningen i fortsättningen! Vi snackar 20 min väldigt lätt klättring för att komma igång. Skada sig kan man göra på 20 sekunder, men varför ha bråttom? Det är inte kul att behöva vila i flera veckor för att man slarvade en gång. :-/ Plus att varje skada kan öka skadebenägenheten även i framtiden.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg