un sac de drap

Hej,

Ska till kilimanjaro om några dagar. På våran pack lista står det "un sac de drap"(Åker med ett franskt företag) Någon som vet vad detta är ?

Jag skulle tro att det är en bivuack säck, så vi kan skydda sovsäckarna om vi sover ute. En annan idé jag har är att det kan vara en innersäck till sovsäcken.. Min kompis tror det är en tun sovsäck, så vi inte tar våran -20 sovsäck på savannen..

Någon som har sett detta tidigare eller har någon idé om vad det kan vara ?

kanske...

Sac betyder ju påse och draps betyder lakan, så spontant gissar jag på någon form av innerpåse till sovsäcken, men jag kan inte svära på att det här inte är något specialuttryck med vidare betydelse.

Innerpåse/innerlakan, men egentligen reselakan

Det kan betyda sovsäcksinnerpåse/sovsäckslakan ("draperingspåse") men ordagrant så betyder det lakanspåse (drap=lakan). I franskan och många andra språk så ger dock sammanhanget ofta en nödvändig "precisering" av betydelsen så i det här fallet avses nog ett vanligt reselakan såvida det inte står att ni även ska ha med en "sac de couchage" (sovsäck). Överdrag heter "sursac".

Jag tycker personligen att det vore ytterst tveksamt att företa sig en sådan resa utan en ganska rejäl sovsäck men det kanske är något som arrangörerna håller med?

[Ändrat av haskell 2003-09-16 kl 10:42]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg