Ultralätt vinterpackning

I en annan tråd dök tanken upp: Ultralätta packlistor handlar ju mest om (max) 3 säsongers packning. De mest extrema packningarna verkar härstamma från amerikanska thruhikers som rör sig nedanför trädgränsen.

Hur skulle en "ultralätt vinterpackning" för en veckotur genom Sarek, t ex, se ut? Vi kan lämna käket utanför tills vidare, för enkelhetens skull. Och för att det inte skall bli för mycket äpplen och päronjämförelser så föreslår jag att vi tar det hela FSO, alltså "from skin out" och därmed inkluderar ALLT som skall med.

Hur varm sovsäck behöver man? Hur mycket förstärkningsplagg? Behöver man ett dubbelväggigt tält?

Jörgen

Eftersom jag oftast vandrar med tältkåta är ju min packning totalt sett fjärran från UL. Men just kåtans vikt gör att jag försöker minska på t.ex kläder, både vikt och packvolym.

Förra vintern gjorde jag ett experiment, c.a. 20 grader kallt i snitt under 10 dygn och i skogsterräng, som ju är skyddad terräng jämfört med fjället. Jag testade i vilket fall att klä mig mer "tekniskt" än vad jag brukar.

Istället för en fet varm skön ylletröja på kilot och tjocka fleecebyxor ovanpå ett ullfrottéunderställ och en ylleskjorta, tog jag en fleeceväst kombinerad med yllehalsvärmare, armbågsvärmare och knävärmare. Hals- knä- armbågsvärmare gjorda från en tunn tröja i merinoull köpt för 30 kr på UFF. Under de nämnda omständigheterna fungerade det bra och fick ner vikten med hälften vad gäller förstärkningsplagg.

Jag är ju ingen expert på UL, men som jag förstår det får man när det gäller kläder gå mot mer "teknisk" klädsel om vikten och volymen ska ner betydligt.

Raskesven

Tältkåta och UL

Jämfört med ganska många vintertält kanske inte tältkåtan är så vansinnigt tung. Man kan ju alltid fundera över om möjligheten att elda innebär att man kan ha en lättare sovsäck med mindre marginaler. Blir det onormalt kallt kan man ju elda.

Annars är det ju normalt sovsäck, ryggsäck, skydd och matlagning som är de enskilt tyngsta enheterna. Ryggsäcken kan man väl se som en effekt av resten. När vi lyckats spika hur mycket vi behöver med oss i vikt och volym kan man ju sedan se vilken säck som verkar lättast och vettigast.

När det gäller förstärkningsplagg så är ju UL-tanken att man knappast behöver särskilt mycket mer än det man håller sig varm i när man går. Övrig tid tillbringar man i skyddet, mer eller mindre inuti sovsäcken/täcket.

Kanske betyder detta att man behöver kläder som klarar minus 10 och 10-15 m/s vind utan att bli nedkyld eller få köldskador. Blir det värre än så kanske man går i bivack?

Knävärmare är en underskattad UL-pryl enligt min mening. Jag har ett par sådana. gjorda av en avklippt yllesocka från Ö&B, plus ett par lätta vindbyxor i Pertex som förstärkning när jag går hem från jobbet kalla vinterkvällar. Betydligt lättare och mindre packvolym än täckbyxor.

Jörgen

De här killarna som skidar till nordpolen eller nåt sånt hade ju skrivit en artikel om just det här med kläder (den hänvisades till i nån annan tråd, jag har ingen koll alls på deras expedition mer än att jag läste den artikeln). På dagarna så hade de underställ och skalplagg på sig, sen huttrade de under de två minuter det tog att smälla upp tältet och sen kröp de ner i sin dunsäckar.

Problemet dyker väl upp om man vill kunna vara stilla utan att frysa och utan att krypa ner i sovsäcken.

Att undvika onödigt tyg och ha plagg som bara värmer där de behövs tror jag är viktigt om man vill minimera vikten.

Sen blir nog också dun det huvudsakliga valet för förstärkningsplaggen.

NUI; sa:
I en annan tråd dök tanken upp: Ultralätta packlistor handlar ju mest om (max) 3 säsongers packning. De mest extrema packningarna verkar härstamma från amerikanska thruhikers som rör sig nedanför trädgränsen.

Hur skulle en "ultralätt vinterpackning" för en veckotur genom Sarek, t ex, se ut? Vi kan lämna käket utanför tills vidare, för enkelhetens skull. Och för att det inte skall bli för mycket äpplen och päronjämförelser så föreslår jag att vi tar det hela FSO, alltså "from skin out" och därmed inkluderar ALLT som skall med.

Hur varm sovsäck behöver man? Hur mycket förstärkningsplagg? Behöver man ett dubbelväggigt tält?

Jörgen

Problemet som jag ser det är att man inte har råd att göra några misstag när kvicksilvret alt kyleffekten börjar närma sig 30-40 minus. Blir man för nedkyld kan det få katastrofala konsekvenser.

Ett annat problem är att det inte är roligt alls att frysa som en hund på gränsen till hypothermi. Inte nyttigt heller på lite längre sikt, vår köldtolerans minskar nämligen av att frysa mycket.

Med detta i bakhuvudet kan man ändå få ner vikten på packningen om man konsekvent väljer förstärkningsplagg av dun där det är möjligt, och satsar på en riktigt varm dunsäck. Tekniska plagg i bemärkelsen välsittande är också viktigt. Att värma lederna är ett uråldrigt trick som fungerar bra.

//J

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg