Ultralätt 1962

Tältet

Ja, och jag tänkte på att dom nämnde speciellt att det var myggnät, och att golvet var integrerat. Det var tydligen inte självklart då.

/John

Njutning!
Gillar särskilt alufoliereflektorn och än mer den lösa packramen, som dubblar som stol :)
Lösa bärramar för "modulpackning" är ju egentligen optimalt och har "alltid" använts av bergsfolk världen över.
Såhär bär man fortfarande upp förnödenheter till högt belägna fjällstugor i Tatra.

Osprey & Exped i all ära, men vem tillverkar bra packramar (heter det Mes också?)?

Ball & praktiskt!

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Numera går det till så att du köper en beg fjällräven ramis på blocket eller loppmarknaden och tar loss säcken :). Fjällräven har också sin brandkårsram kvar i sortimentet vad jag vet...

...sen finns flera amerikanska varianter, t ex Seekoutside. Pga dollarn kanske inte förstahandsvalet...

...finns militära varianter också, modernast är nog kanadensiska, har också sett en svensk från snigeldesign.

//J

Svea 123

Bra val av kök.
Optimus Svea 123 på sid 87.

Många här på forumet känner säkert till Svea 123 och efterföljaren 123R. och några har säkert ett hemma.
Det är ett litet ganska långsamt/bränslesnålt bensinkök som saknar pump.
Det är ett typiskt solokök. Viktmässigt rör det sig om ungefär samma som ett modernt multifuel. Men den är bränslesnålare. Det har en sak gemensamt med toppmonterade kök, det är känsligt för vindskydd och stora grytor.
Med Sigg Tourist blir det ett kök för 2-4 som ligger mellan trangia sprit och trangia gas i hastighet.
Jag har använt 123R. Under en period på ca 2 år kokade jag dagligen kaffe på ett.
Kan konstatera att det är mycket driftsäkert för en van användare. Men det finns en del fallgropar för den ovane.
/John

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
koskenkorva Ultralätt kök + potta till densamme! Kök och brännare 0
nermander Ultralätt gengaskök Kök och brännare 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg