Ultimata fiskekläderna

Om Jag ändå visste att det skulle bli så här från början...
Har genom åren köpt massvis av olika klädesplagg för fisket. Allt från Fjällräven, Geoff Anderson, ITAB, Bomullskläder med förstärkningsställ i galon m.m.
Dessvärre blir man alltid dumsnål när det kommer till kritan. Om Jag bara hade lagt alla pengarna på EN rejäl jacka och EN rejäl byxa, då hade Jag troligen varit mer nöjd än Jag är nu.
Nu är Jag trött på att stå blöt och nedkyld redan någon timme in på dagslånga fiskepass tack vare att de "vattentäta" byxorna läcker rakt igenom över hela låren. Eller då Jackan håller borta vinden lika bra som ett myggnät...

Jag vill ha tips och råd om det bästa fiskestället, det vill säga skaljacka och byxa som går att få tag på helt enkelt. Priset spelar ingen större roll. Jag vill ha något som håller mig torr när Jag sittandes på blöta tofter förflyttar mig mellan fiskeplatser i 30 knop med båt, men ändå håller för att tränga sig igenom tät vegetation vid mete och fiske från land. Vill också kunna använda det vintertid vid isfiske. Flugfiske med tillhörande vandring sysslar Jag inte med, så ultralätt är inte speciellt viktigt.

Just nu tittar Jag på:

1. Norröna Recon
2. Taiga Forest

Norröna-stället känns lite väl saftigt kostnadsmässigt, men då hamnar man just där i igen, i dumsnålhetens land. Tanken med detta inköp är att ha något som går att använda till allt i ruggigt väder. Jag vill inte längre tveka inför fiskeresan om huruvida kläderna kommer räcka eller ej. Taiga-stället har växt mer och mer sen Jag fann det däremot.

Förslag och synpunkter på ovan nämnda kläder mottages gärna!
 
Det blev Taiga Forest. Började med byxorna. Fick hem dem förra veckan och är än så länge sanslöst nöjd.

De känns mycket mer rejäla än motsvarande byxor från mer namnkunniga fabrikatörer. Visst, de kommer bli för klumpiga och varma för torra aktiviteter sommartid, men det är inte vad de är tänkta till.
Hängslena är grymt bekväma med enbart två fästpunkter över höfterna istället för som normalt, två fram och ett i mitten baktill.
Det löst hängande Gore-tex-membranet innanför yttertyget av Cordura känns också vettigt. Jag hade till exempel aldrig velat hänga mig över relingen i min aluminiumbåt eller gena genom ett slånsnår vid en å i vanliga Haglöfs-skalbyxor eller dyl, men i dessa känns det mer rimligt. Rimligt, men med tanke på priset, fortfarande inte så att man gladeligen krälar över stock och sten med dem. :)

Resåren i benslutet tenderade till en början att krypa upp över kängans kant. Därmed blev det kallt om snö tog sig in där. Dessa är inte utrustade med traditionellt skidbyxe/skalbyxe-snölås, utan "gaitern" är helt enkelt en mudd med resår, kardborre och knappjustering i benslutet. Möjligt att Taigas tanke är att man ska köpa en väldigt stor storlek så att byxbenen inte sträcks ut när man till exempel hukar sig och därmed inte råka ut för detta. På insidan av resåren fanns i alla fall rejäla hällor för infästning av byxkrok eller försvarets M90-byxfästen antar Jag. Modellen är ju en "civil" variant av den för militärt bruk anpassade "CPA08" eller "Skalplagg 08" som de också kallas.
Jag har löst problemet med ett par byxkrokar från ett par ITAB-byxor. Nu hasar inte byxorna upp längre. Krokarna passade inte optimalt i hällorna, men det fungerar tills Jag får vägarna förbi något överskottslager och inhandlar den militära varianten.

Benfickorna har rejäla lock och dragkedja. Detta har Jag läst varit en brist i tidigare modeller. Jag hade gärna sett vattensäkrade dragkedjor här, men det återstår och ser hur bra de står sig när Jag får möjliget att testa dem i ösregn.

Jackan är nu även den beställd!
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg