Ullsiden

På äldre dagar har min hud blivit väldigt känslig mot sömmar och material som på minsta vis skaver eller kliar. En gång i tiden kunde jag ha vilken ull som helst direkt mot huden men idag är det en annan femma. Underställ i ull inte bara kliar utan känns otäckt på ett sätt jag inte kan beskriva. De har blivit tortyrredskap som jag inte längre klarar av att ha på mig. Jag är osugen på syntet för det är inte heller en höjdare längre av liknande skäl, även om de inte kliar. Siden är ett naturmaterial som har trevliga egenskaper och jag har sett att det finns ställ i något som kallas för ullsiden, 60% ull, resten siden och några procent syntet för stretchig hållbarhet. Är det någon som testat? Gör det någon skillnad med siden blandat med ull?
 
Ullsiden vet jag tyvärr inget om, men underkläder/pyjamas i sidenhampa tycker jag är skönt. Enbart hampa ger också bra (kanske t.o.m. bättre?) mikroklimat men är lite hårdare mot huden.
 
Jag tycker mina tröjor, underställ i ull och siden (70%-30%) är jätte sköna men å andrasidan har jag inga problem med merinoull tröjor.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.