Fantastiskt prisvärt
Jag har testat mitt ställ (merino) under två skilda perioder nu. Först en vecka med skidåkning i Riksgränsen (både pist, off-pist, topptur) samt en dryg vecka under en fjällräddningskurs i Jämtland.
För det första så är detta mitt förs ull-underställ. Tidigare har jag bara kört med syntet, mest på grund av priset, så jag kan tyvärr inte dra paralleller till andra ull-ställ.
I alla fall, stället känns mjukt och smidigt och kliar eller sticks inte. Det är stretchigt och med bra passofrom och få sömmar. Sömmar och tyg håller vid en första inspektion bra kvalitet. Det första jag noterade var dock att stället hade en viss egenlukt. Det luktade nästan lite oljigt om det, dock försvann lukten efter användning och tvätt.
Den ventelirer bra genom tyget och det känns sällan vått och om det gör det så värmer det iaf. Under skidåkning med hotellboende då man kunde lufta stället varje natt höll det sig riktigt fräscht. Ingen lukt att tala om alls. Lite värre var det under fjällkursen. Vi bodde i tält och snöbivack hela tiden så det fanns inte ritkigt möjlighet att torka upp kläderna. Antingen hade jag det på mig i sovsäcken eller så fick det ligga över bröstet i sovsäcken för att inte frysa till under natten. Det blev lite sunkigt, men långt ifrån så illa som jag trodde det skulle vara. Men efter att ha levt i stället non-stop under en vecka utan möjlighet att torka det ordentligt är jag ruskigt imponerad. Jag kommer igentligen inte på något negativt alls om det.
Fråga gärna om ni undrar om något mer specifikt.
Edit: självklart rekomenderar jag stället och jag kan nog tänka mig att köpa ett till så småningom. Deras syntetkalsonger har också hängt med och verkar hålla hög kvalitet och bra passform. Kostar inte så mycket att länga med två par.