Ullfilt á Zeb Macahan

Kollade på en gammal goding häromdagen, nämligen Familjen Macahan, där tuffingen Zeb rider runt och räddar allt och alla.
Hans utrustning består av ett gevär, revolver, Bowie kniv, och en filt. Det verkar vara allt han behöver för överlevnad från 1 natt till månader i vildmarken.

Jag började faktiskt och tänka på filtet/täcket han har ihoprullat på sadeln. Skulle gissa att det handlar om ull och tänker då hur bra kan en sån va?
Visst, han vistas i helt andra områden än vårat land har med ett mycket mildare klimat kan man nog lugnt säga. Men hur skulle en sån filt stå sig mot vårat klimat? Sommar som vinter och där emellan.

Vad tror ni?

Funkar så länge det inte är kallare än +20, men en kofösare på spelfilms-tv med tillpassade situationer och en trailer vid sidan av klarar det mesta utan just nånting. Finns nåt som kallas "sovsäck", googla, de verkar riktigt funkis.

valdemar

Det beror ju helt på hur filten är gjord, vilken ull som används m.m. Det är ett enormt spann, lika absurt som att fråga hur bra "en sovsäck" fungerar i vårt klimat...

Nu vet jag inte hur frusen The_Trooper är men mina egengjorda ullvantar och ullmössa värmer mig i betydligt lägre temperaturer än +20 :).

I utrustningen för landsstormen ingick rundskuren fotsid kappa av ull samt filt, det räckte för bivakering 1907 när min farfar gjorde tjänst på Axvalls hed. Tre skarpa skott fick de oxså skjuta med Remingtonnaren.......varmt bränvinn i mugg såldes på markan till förstärkning av morgongröten. Det blev män av dem......
I novemberregn i Skåne skulle de aldrig behövt sova utomhus........borde nog funka ner till ca -10 om man sköter om soldaterna väl.

Klart att det finns många olika sorter av ull etc. etc. i all oändlighet, men medge att det varit smidigt att bara rulla ihop en filt att bära på istället för en sovsäck.
Visserligen är moderna sovsäckar bättre och lättare garanterat, men lite mer västern med en Zebban filt.

Man kanske borde gå igenom farmors lager med filtar och täcken...

Nja, nog tror jag att det är mer praktiskt och lättare med en modern sovsäck.
Men det är nog tuffare med en ullfilt, då går den ju dessutom att använda som Clintan-poncho.....

Hade med mitt ex:s förskräckelse en stor mörkröd sidenblankt täcke, genomsydd i rutor som var fylld med nåt som dom stoppade i täckena på slutet av 1800 talet, tung var den så det kändes som att ha en jättestor katt på bröstet o benen, men va varm den var, de kunde sy filtar/täcken på den tiden, luktade speciellt trots tvätt.
Ock stort var det, så att mina frusna fötter gick att stoppa in ordentligt....annat dä än de där jösk eller va de heter, .

Har man tur kan man få tag på gamla filtar, rejäla, tjocka stora gråa, hör med gamla släktingar vad de har för godsaker på vinden...

Point blanket

Sök på "point blanket". Det var vanligt på den tiden. Jag har själv ett par filtar av ull, de är jättesköna, en kompis importerade från England där de tillverkas än i dag.
Jag har sett en film på nätet där man visar hur man viker in sig i en filt för att sova, men jag hittar den inte just nu.
Man sydde även rockar av filtarna "capote".

Svante

En rejäl yllefilt är ju underbart! Varm och dessutom vindtät! Många är de dagar och kvällar, både sommar och vårvinter, som jag avnjutit insvept i en tät yllefilt (i lappland). Någon sommarnatt dessutom, och ett antal senhöstnätter med yllefilten ovanpå sovsäcken i tältet. Värmer även om det skulle regna lite på den.

Nackdelen är dock att dessa filtar är tunga och otympliga. Aldrig att jag skulle bära med mig en på vandring.
Har man en häst som bärhjälp tror jag dock att yllefilten är ett trevligt och slitstarkt alternativ!

Sök på "point blanket". Det var vanligt på den tiden. Jag har själv ett par filtar av ull, de är jättesköna, en kompis importerade från England där de tillverkas än i dag.
Jag har sett en film på nätet där man visar hur man viker in sig i en filt för att sova, men jag hittar den inte just nu.
Man sydde även rockar av filtarna "capote".

Svante

Capoten används mycket av Nordamerikanska indianer.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg