UL nyheter?

Hejsan!

Tänkte bara höra om någon har nått nytt kul UL-tips?

Har ju varit lite tyst på sistone om detta fantastiska ämne...:)

/Andreas, Uppsala

Jag har haft fullt upp med en massa annat så jag har inte haft så mycket tid att pula med min packning. Jag är ju ganska nöjd med de grejer jag har, för att känna var det behövs förbättringar så behöver jag använda dem lite mer och det är inte riktigt säsong för de lättaste prylarna just nu:-(

Men nu har vi fått Rusta i Väsby så nu kommer jag kunna leta efter lätta billiga saker oftare:)

Ett av mina grubblerier nu är vilket av mina två 100-kronors tält som jag ska ta bort botten från för att göra det till nåt lite mer tarp-aktigt. Det tyngre av dem (nåt hekto tyngre än det lätta) har myggnät i dörren och därmed bättre myggskydd och ventilation, men det är antagligen det som tjänar minst på att bli strippat på botten (då har jag ju ingen större nytta av myggnät i dörren).

nermander; sa:
Men nu har vi fått Rusta i Väsby så nu kommer jag kunna leta efter lätta billiga saker oftare:)

hehe.. men du kör både UL och UB, jag är inte lika tuff som dig jag vågar mig inte ut på fjället med ett tält jag inte vet om det klarar storm..

;)

FJS90/91; sa:
hehe.. men du kör både UL och UB, jag är inte lika tuff som dig jag vågar mig inte ut på fjället med ett tält jag inte vet om det klarar storm..

Det vet man ju inte om det klarar förrän man provat:)

Jag är ju som sagt var nästan aldrig uppe i fjällen så för mig känns de lite omotiverat att lägga ut en massa pengar på sånt som är overkill för mig 99% av tiden.

Sen är det ju ofta tält och sovsäck som folk pekar på när man pratar om billiga grejer, men om man nu köper (eller lånar) ett dyrare tält och en varmare sovsäck så kan man ju i alla fall fortfarande äta sin mat ur Lätta-askar och laga den på ett kök byggt av aluminiumburkar.

nermander; sa:
Sen är det ju ofta tält och sovsäck som folk pekar på när man pratar om billiga grejer, men om man nu köper (eller lånar) ett dyrare tält och en varmare sovsäck så kan man ju i alla fall fortfarande äta sin mat ur Lätta-askar och laga den på ett kök byggt av aluminiumburkar.

Jajaja... Du behöver inte sälja UL-konceptet till mig, det var länge sedan du övertygade mig om UL-filosofin! Det e just tältet det hänger på eftersom det är lite av en säkerhetsprodukt, men det finns GRYMMA UL-tält idag.

Namn och länkar (till tälten ifråga) gosse, namn och länkar?

Har inte köpt det än, men en dag när jag ska sticka näsan i busken blir det av, köpet av det ultralätta ryggåstältet dvs (antingen Bibler / Black Diamond Betamid eller MSR Twin peaks).

MSR-tältet kostar c.a. 680:- (90 $ + moms och frakt) på REI: http://www.rei.com/online/store/Pro...productId=47567587&parent_category_rn=4500540

Black Diamond-tältet kostar c.a. 740:- (98 $ moms och frakt) på REI det också: http://www.rei.com/online/store/Pro...&productId=9875050&parent_category_rn=4500540

670791.jpg

Men tusan, visst skulle det vara kul med en RIKTIGT djuplodande och visionär diskussion om UL-lösningar. Ser fram mot en sån endera dan.

/ G

Jag är ingen UL-tomte ännu även om jag naturligtvis undviker onödig vikt. Men ett sådant där tarp liknande tält lockar ju lite på nåt vis. Och är man tillräckligt trött så skiter man fullständigt i lera, mygg, småkryp och dylikt när man ska sova men så trött har jag inte varit ute i terrängen på flera år. Så, hur bär ni er åt för att kunna sova i en myggsvärm? Det måste ju bli tjockt med mygg under en dylik apparat.

Leif...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg