• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

UL: choklad-diet

Jag skulle vilja spinna vidare pà ett ámne som kom upp i en tidigare UL-trâd (Kapa julfläsket), men som pga den trâdskaparens hopplösa ofórmâga att hâlla tyglarna strama liksom gick förlorat i dimman.

Som jag námde i den tràden hade jag oförhappandes fâtt den oerhört goda nyheten att intag av mörk choklad, (min 70% kakao) inte bara är fritt frân viktöknings-risk, utan sjálva intaget i sig tom har förmâga att MINSKA den choklad-ätande personens vikt.

Sedan detta berördes har jag dessutom frân skilda hâll, och utan att själv ta upp ámnet, blivit informerad om följande:

- mörk choklad tar bort rynkor (anti-oxidante)

- kakao-intag är nâgot som World Watch rekomenderar, eftersom kakao-växten kan odlas utan större investeringar (alltsâ lámplig gröda fór mindre bemedlade smâbönder) samt kan odlas i skugga, varför regnskogen inte behöver skövlas runt odlingarna.

Min frâga är: har mörk choklad verkligen alla dessa fantastiskt sympatiska egenskaper (förutom att vara god), eller stâr vi inför en mycket skickligt och subtilt genomförd marketing-kampanj?

Mvh / Mats
 
malindo; sa:
Min frâga är: har mörk choklad verkligen alla dessa fantastiskt sympatiska egenskaper (förutom att vara god), eller stâr vi inför en mycket skickligt och subtilt genomförd marketing-kampanj?
Skulle vilja opponera mig mot din frågeställning: Bara för att chokladen är mörk så betyder det ju inte att den är så god att den är värd att köpas/ätas! Chokladen påverkas av kakaobönans kvalitet!

Alltså: Du skriver egentligen om god, mörk choklad, eller hur? OK, även choklad som inte är god kanske har samma effekt, men då har ju dieten tappat det mesta av sitt syfte!

/Håkan
 
Antioxidanterna är epicatechin och catechin, vet inte om deras eventuella effekt (misstänker att antioxidanter från grönsaker är nyttigare). Choklad innehåller i alla fall teobromin (amerikanerna har säkert uppfunnit teobromin-fri choklad också!) och det är ju en uppiggande drog, förmodligen inte nyttigt med alltförmycket av den. David T. Courtwright tar för övrigt med kakao bland övriga DROGER i boken "Forces of Habit Drugs and the Making of the Modern World" (vanans makt på svenska), liksom kokain, opium, alkohol, koffein och socker och andra beroendeframkallande droger.

Det borde ju också gå åt mycket stora arealer för att odla kakao, visserligen växer träden i skugga, men det blir ju inte speciellt många frukter/träd och bönorna utgör en liten del av frukten.
 
Många som bantar och har kraftigt sug efter godis hjälper det visst med en bit choklad med hög kakaohalt i för att suget ska ge sig en stund....
Och en liten bit choklad är ju mycket bättre än en påse lösgodis när det gäller viktminskning.
 
Den notoriske trådurspåraren och tillika UL-ivraren som omnämns i ursprungsinlägget behagar här inkomma med sitt bidrag i chokladdebatten.

Choklad med kakohalt på 70% har GI (glykemiskt index) på runt 22, vilket är synnerligen lågt. Därmed är sådan choklad att rekommendera som bantningsdiet (om man bortser från näringsriktigheten) eftersom livsmedel med lågt GI jämnar ut blodsockerkurvan och därmed ätsuget. (Smågodis har högt GI och är direkt menligt ur bantningshänseende.)
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,358928,00.html

Att choklad dessutom ökar skyddet mot hjärt- och kärlsjukdomar, cancer etc, OCH är stimulerande talar ju också för chokladen som viktig beståndsdel i den levnadsglade bantarens diet. http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=837&a=685

Mest känd för att rekommendera choklad, vin och allehanda ostar etc är den franske näringsfysiologen Michel Montignac med sin Montignacmetod. Att denna metod är hemligheten bakom Kylie Minogues härligt slimmade uppenbarelse bör väl knappast ligga metoden i fatet?! ;) http://www.montignac.co.uk/inthepress/thetimes.htm
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,283227,00.html

Att kakaoodling skulle vara skadligt för miljön verkar inte heller riktigt. Exempel finns från Mexiko där kakaoodlare har återskapat nedhuggen skog för att kunna odla kakao. http://www.fao.org/docrep/005/AC784E/ac784e-02.htm

Slutsatsen verkar alltså vara att choklad är mycket nyttigt och välgörande, inte bara för den överviktige livsnjutaren, utan för folk i gemen. Desutom verkar det vara bra för miljön.

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-01-22 kl 11:57]
 
Tigertämjaren:

Tack för ett härligt intstruitivt, positivt och väldokumenterat inlägg, vilket àter fick mig att se pà livet och framtiden med optimism och tillfórsikt!!

Förlàter dig dármed gärna din tidigare odiciplinerade attityd, och ser nu àterigen fram emot kvállens dagliga dos av denna nya favorit!

Mvh / Mats
 
tigertamjaren; sa:
Slutsatsen verkar alltså vara att choklad är mycket nyttigt och välgörande, inte bara för den överviktige livsnjutaren, utan för folk i gemen. Desutom verkar det vara bra för miljön.

/ G

tjusigt.. hade du hetat greta "tigern" andersson så hade jag ta mig fan friat!!
 
Anandamid

Kakao frigör bla. Anandamid, en signalsubstans vars receptorer även svarar mot THC (det mest verksamma ämnet i Cannabis) och är mycket närbesläktat med ovan nämnda substans...

Fenyletylamin, en centralstimulerande substans som finns i hjärnan, den finns dock i mycket små mängderi choklad. Man måste äta upp emot 15 kg choklad för att märka effekten av det.

Dessutom finner man Serotonin i choklad, en signalsubstans som spelar en mycket viktig roll för vårt humör.
 
tigertamjaren; sa:
... Kylie Minogues härligt slimmade uppenbarelse ...

Jösses! Vet inte om det där direkt är uppmuntrande i den här julfläsk vs kakao-diskussionen.

Eller så ska man börja känna sig ännu mer pressad att följa råden...
- Om man nu lyckas deffa ner sitt sälindex, är det OK med lite muskler? (till skillnad från Kylie, menar jag!)