Jag bläddrade i en gammal Rock & Ice på gymmet häromdan. Då stötte jag på en artikel om Uintas/Uinta Mountain. "Pround to be 5.7"/långt och lätt ...
Det är nåt lurt med det här ...
Jag anar att det varit ett 'generationsskifte' i området. Information på nätet anger en massa sportklättring och inget som liknar 'långt och lätt' som Maurits nämnde.
Om R&I var uråldrig, så kanske de beskrev samma saker som boken "Rock'N'Road" av T. Toula:
"High alpine mountaineering. This huge range presents climbable walls of varying quality for those willing to explore for them. Kings Peak is highest in range and state. Exploration required."
Kings Peak är 13500 fot. Stenarten anges som granit. Klättringen ges som "Multipitch beginner" med "Minimal development". Två referenser ges som jag tror är en amerikansk blaska som heter "Summit" (nummer 5, 1985 och nummer 8, 1962). Om du är alldeles nyfiken, så kan jag försöka gräva fram dessa.
Så om du siktar på att mysa runt i ödemarken och leta upp möjliga leder som aldrig gjorts tidigare långt ifrån turister och andra klättrare, så kan det vara ett kul val. Jag skulle gissa att 'mountaineeringsområdet' beskrivet av Toula (och förmodligen det du såg i R&I) och 'bultade sportklättringen' på nätet är geografiskt åtskilda.
Om du siktar på långa, lätta leder i stora berg och inte är allergisk mot andra klättrare/vandrare, så är nog Tetons (norrut i Wyoming), Rocky Mountain National Park (österut i Colorado), eller kanske Little Cottonwood Canyon (Salt Lake City, Utah) bättre alternativ. I samma bok anges dessa med maximal kvalitetsjärnmärkning, medan Uintas kvalitet anges som 'okänd'.