Uganda

Jag känner inte till någon ställe för direkt klippklättring i Uganda, däremot bör du inte missa vandringen/bestigningen av Mount Stanly på gränsen till fd Zaire. Bergskedjan kallas Mountains of the Moon. Denna vandring som faktist slutar på en av Afrikas få glaciärer, är av Lonlely Planet utnämnd till "världens mest spektakulära trekk".

Du bör uppdatera dig lokalt på plats ang det säkerhetsmässiga läget. Under första delen av 2001 var det en hel del gerillaaktiviteter i gränsområdet. Men nu har ju Uganda dragit ur sina trupper ur DRC, så läget har förmodligen förbättrats.

I feb är det nog väldigt mycket regn i området, men man är ju som bekant inte gjord av socker...

Lycka till!
mvh
Johan

tack

tack
jag har kollat lite på sånt. problemet är att jag antagligen kommer ha max två dagar ledigt i sträck och att det inte går så fort att resa i afrika. vi får se. annars hoppas jag på att det sitter någon gammal brittisk kolonisatör och häckar på en avbefolkad explorers clubn eller dylikt i Kampala. kanske...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg