udvik skoskav utan tejp

14 dagar på turskidor blir det förhoppningsvis i mars. Tyvärr äter mina pjäxor häl (dock in mindre skala än mina förra pjäxor). Pjäxor verkar helt enkelt inte vara byggda efter mina fötter.

Är det någon som har ett förslag på att minska skoskav? Utan tejp, skavplattor eller compeed som jag är allergisk mot.

Funderat på neoprenestrumpor eller fuktspärr. Nån som har erfarenhet?
 
Fila fötterna mjuka, vårda dem med hudkräm. Flera tunna strumpor med torrhållande coolmax eller damankelsockor innerst, + två par tun na ull/syntet sockar så att friktionen kommer mellan sockorna och inte i skinnet. Byt sockar till lunchuppehållet.

go tur
 
Syntetstrumpor innerst gärna i polypropylen är bra då fukten transporteras till nästa lager men lukten.

Har du kontaktallergi?

Thure
 
Fuktspärr är väl nästan ett måste om du ska bo i tält. Huden blir såklart fuktig (istället för skon) och det kan öka risken för skavsår.
Har provat tunna neoprensockor men de klämde tårna, prova först.

Plastpåsar tycker jag går sönder alltför lätt, någon som har tips på en bra funktspärr?
 
Det behövs ingen fuktspärr om man väljer pjäxor utan foder, eller med löstagbart foder. Då finns det inget fast foder som kan samla fukt.
 
Bindningar

Har du kabelbindning, till exempel Riva 3, som sitter mot hälen över sulan. En del kan få skavsår om den är för hårt spänd.
Om inget annat hjälper: Kortare dagsetapper i början och använd pjäxorna mycket före turen.
 
Turskidor med Roteffellas BC bindningar å Alpina pjäxor till det. De brukar bli dyblöta efter två dagar. Därför jag tänkte om det finns någon bra typ av fuktspärr....
Det går att byta strumpor......gör det en del. Men de blir också dyblöta direkt då pjäxorna e blöta. Å finns ju bara ett ställe å torka dem. Jag har ett par sealskinstrumpor. Men de är inte helt vattentäta. Iaf inte i kajaken. Funderar på att testa dem.

Kör på ullstrumpor, ull värmer ju när det e blött.

Tyvärr kan jag inte använda pjäxorna så mkt. Innan. Bor för långt söderut. Rätt slaskigt just nu. Men har åkt med dem.en del. Brukar få skav dag 4 eller 5.
 
Jag har testat "Sportslick" efter rekommendation från min fru.
Jag var skeptisk men det funkar helt okey, inte lika bra som tejp,
Om tejp inte är möjligt av olika anledningar så höjer det motståndskraften.

Jag smörjer in fötterna på kvällen med "vanlig" salva och sportslick på morgonen.

På så sätt har jag sluppit problem med skavsår när jag ej har tejpat.

Det är har sett att det används en del bland multisportare och dyligt

mvh

/Joel
 
14 dagar på turskidor blir det förhoppningsvis i mars. Tyvärr äter mina pjäxor häl (dock in mindre skala än mina förra pjäxor). Pjäxor verkar helt enkelt inte vara byggda efter mina fötter.

Är det någon som har ett förslag på att minska skoskav? Utan tejp, skavplattor eller compeed som jag är allergisk mot.

Funderat på neoprenestrumpor eller fuktspärr. Nån som har erfarenhet?

Använd pjäxorna dagligen för att vänja fötterna vid pjäxorna. I början korta stunder men sen allt längre. På det sättet kan huden vänjas vid den extra och ovana belastning som den utsätts för i pjäxan.
 
Sportslick tack! Jag testar

Kom på att jag kan kanske montera rottefellas bindningar på rullskidorna. Isf går det att åka lit med pjäxorna innan turen.

Beställt neoprenstrumpor också, å tänkte köra med systembolagets påsar som fuktspärr.

Fler förslag mottages tacksamt.
 
Sportslick tack! Jag testar

Kom på att jag kan kanske montera rottefellas bindningar på rullskidorna. Isf går det att åka lit med pjäxorna innan turen.

Beställt neoprenstrumpor också, å tänkte köra med systembolagets påsar som fuktspärr.

Fler förslag mottages tacksamt.

Många gånger är det just att huden (foten) är ovan och genom att sakta vänja den vid den annorlunda belastningen så kan huden anpassa sig. Nöj dig inte med att bara åka några turer på rullskidorna, även om det naturligtvis är bäst eftersom rörelsemönstret och därmed slitaget på huden blir som på din skidtur, utan försök att ha pjäxorna på dig varje dag. Gå runt i dem och vänj fötterna och forma pjäxorna efter dina fötter.
 

Liknande trådar