Udda tälttillverkare?

Jag går i tältköpar tankar och allt jag hör man ska köpa är Hilleberg, Fjällräven eller Haglöfs.

Finns det någon som har ett tält av följande tillverkare? Går de att få tag på i Sverige? Är de bra, dåliga? Priser? Jag vill ha ett 3 säsongstält eller ett 4 säsongs. Gärna billigare än Fjällräven och Hilleberg.

- Ferrino
- MacPac
- MSR (Mosstents)
- Sierra Designs

Och sen våra norksa kompisar.
- Bergans
- Helsport

// Emanuel
 
Helsport Svalbard

Sov en natt i ett Hellsport Svalbard på ett ganska exponerad hylla.

Vi satte nog fast tältet med ett par 100kg sten men stabilt var det.

Ett mycket stabilt tält som inte fladdrar i vinden, massor med stormliner så används alla så blir det stabilt!
 
Lite affärstips!

MacPac och MSR finns på Playground i Stockholm (ser inte i din profil var du bor) och Helsport (eventuellt även Bergans) säljs på Fliesbergs som finns lite var stans. Dock har jag ingen erfarenhet av dessa själv, bara de tidigare nämda som du förmodligen har massor med info om...

Lycka till i tältvalsdjungeln!
 
Lite hjälp ...

Ferrinos tält och andra produkter säljs av http://www.fritidsbutiken.com i Motala, bra tält till vettiga priser. Min storebror har ett sådant, verkar vettigt, själv har jag just beställt en ny sovsäck av märket Ferrino, tält har jag ett Hilleberg, vilket jag kan rekommendera varmt ! - men tyvärr är de dyrare ... /Gunnar
 
Jag har ett Helsport Snohetta 3 Camp (den modellen finns nog inte längre) och jag tycker det är bra. Nu har jag visserligen aldrig jämfört med ett Hilleberg. Det jag köpte var sista exemplaret och var prisnedsatt så det var helt klart värt pengarna.

Det enda jag tycker är lite jobbigt är att bågarna är tröga att få i/ur. Kanalerna är inte trånga men duken har "insidan inåt" i kanalerna och där är ju duken belagd så det glider dåligt. Förhoppningsvis är detta ändrat på nyare modeller.
 
Nätbutiker

MSR och Macpac verkar gå rätt bra att shoppa via utländska nätbutiker om du inte hittar dem här hemma. http://www.addnature.com har en del MSR tält och även Marmot. Rykten säger också att outside skall föra MSR men det är inget jag själv kontrollerat.

Jag är själv på jakt efter ett bra, inte alltför tungt och smidigt tält som helst skall vara så fristående som möjligt för at funka i skärgården. Har kollat runt nätet ganska så ordentligt (ledig tid när jag jobbar nätter:) så vill du ha länkar så har jag en hel del.
 
Jack Wolfskin

Ngn som testat ngt fyrsäsongstält av Jack Wolfskin? Jag skulle vilja ha ett för alpint klimat.

mvh/
pia
 
Har själv ett begagnat Bergans Fjellbu, vilket har fungerat bra sommar som vinter och stått stadigt då andra fallit, Hilleberg är dock något jag också kan rekommendera, men priserna är klart avskräckande, (gäller båda tillverkarna) Fick dock mitt BILLIGT hehe.
 
Moss Tents

Jag har ett Moss Little Dipper (numera MSR). Ett bra kupoltält för tre personer, men ack så tungt (5 kg). Det är välbyggt(sytt) med fina material och bra(stabil) design. Jag köpte mitt på rea i Kanada och betalade motsvarande 3 300 kr. Jag tror att det gick på över 6 000 kr i Sverige då. Jag vet inte om MSR fått ner priserna. Däremot har dom fått ner vikterna. Du måste ställa dig frågan vad för typ av tält du vill ha också. Jag tror inte MSR tillverkar några tunneltält.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petcar Ny tälttillverkare, PreTents? Bo och sova 0
jamo Tälttillverkare i Östra EU? - Webshop? Bo och sova 6

Liknande trådar