Ucpa?

Hej!
Har tittat lite på UCPAs sida, och lite på de olika kurserna. Jag har försökt leta på detta forum om hur kurserna är, men det har varit lite svårt.
Jag och en polare hade tänkt gå en högalpin klätterkurs, och det jag undrar är följande:
- Är kursen mer som en "guidning" över de franska bergen och fokus på den storslagna utsikten än på själva klättringen och vad man lär sig?
- Blir man självständig efter att ha gått kursen, kan man fortsätta på egen hand och klättra när man väl är där nere?

Själv har jag klättrat i ca 2,5 år och leder ca grad 6 på bult och grad 5 på kil. har dock aldrig klättrat flera replängder och därmed måste jag ha koll på vad det innebär att klättra längre sträckor dvs gå en kurs eller nått.

Ska ev ner till chamonix och klättra och tänkte då gå en kurs, ev via UCPA, men hur mycket ger det? Är det bättre att köra en kurs hemma? Ska man boka en guide och lära sig där?

/Marcus

Jag var på UCPA:s Alpina klättring i Argentiere förra sommaren, all klättring var på bult. Vi var 5 personer + guide i gruppen och klättrade som 3 separata replag, så man klättrar i högsta grad självständigt.

Multipitch satte vi igång med så fort guiden sett att vi kunde klättra och säkra varandra.

Guiden såg till att vi fick klättra mycket under veckan och pushade oss att anta svårare utmaningar, de har ganska god blick att se vad man egentligen klarar av. Tyvärr så blev det dåligt väder i Chamonixdalen mot slutet av veckan så det blev inte så mycket alpinklättring istället åkte vi till Aostadalen och körde en ganska lång tur ca 300m på lägre höjd.

Så för att svara på din fråga så tycker jag att vår guide mest fokuserade på att hitta fina leder som passade vår klätterförmåga mer än att hålla utbildning även om man fick en hel del tekniktips under veckan.

/Mikael

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg