UCPA: Giens Bombannes Bénodet eller Calvi

Har någon koll på ucpa centrer för segling?

Giens
Bombannes
Bénodet
Calvi

Är det något som är bättre eller sämmre?

Jag har varit Giens två veckor Hobie Cat och brädsegling. Vet inte riktigt vad jag ska säga, har inga andra centra att jämföra med. Kan vara lite osäkra vindförhållanden, primärt juli-början på augusti. Tror jag. Första veckan blåste det väldigt svagt frånlandsvind, brädseglarna i nybörjargruppen fick inte ut mycket av det, de mer erfarna fick gå längre ut i bukten där det var mer vind. Vi i Cats kunde också gå längre ut och fick iaf styrfart. Veckan efter var växlande, måndag samma som veckan innan, tisdag stiltje (vi tog ist en cykeltur med bad), sedan ökande pålandsvind med kanonsegling sista dagen, helt perfekt upptrappning för mig som var lite ovan på bräda:)

Mat helt OK, boende helt OK, blandat med folk, mest fransoser (konstigt nog...), någon tysk, etc etc. Veckan innan jag var där var ca 0(noll) pers från Sverige där, veckorna jag var där ca 20-30 svenskar.

Ett fåtal engelsktalande instruktörer, så franska språkkunskaper är ett plus.

Hoppas det gav något...

:) Kalle G

Hej
Jag var i Giens för två veckor sedan med UCPA på windsurf kurs.
Kanonfint center med all tänkbar utrustning.
Maten helt otroligt god mat (och väldigt mycket mat).
4 svenskar och 56 fransoser.
Instruktörerna pratade inte mycket engelska, de kan men vill inte köra instruktionerna dubbelt verkar det som.
Enda problemet var väl bara att DET INTE BLÅSTE NÅGONTING på hela vecka. Blev totalt 3 timmar på brädan i vattnet.
Rekommenderar att åka till ett vindsäkrare spot.
Daniel

Jag var kanske inte helt klar tidigare.

Giens är nog jättebra när mistralen sätter in, och det är väl senare på sommaren om jag förstått rätt? Framåt augusti kan det mkt väl vara väldigt säkra förhållanden? Alltså, det beror lite på när du tänkt åka...

:) Kalle G

Var i Giens

I juli förra året och seglade katamaran. Vi hade varierat väder, vissa dagar blåste det så mycket så vi fick inte ge oss ut och segla. Fast största delen av tiden var det perfekt väder för nybörjare som denna:)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erika W Katamaran UCPA Segelsporter 18
CarolinaO Katamaran med UCPA? Segelsporter 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg