Tyvekoverall

På en kurs jag gick för några år sedan fick alla en tyvekoverall att ha ovanpå kläderna i samband med att vi målade. Det slog mig att den skulle kunna fungera som kombinerade byxor och jacka i ombytespåsen. Total vikt 168 gram, pris 5,50 USD, beställningar kan göras på hemsidan nedan. Att man ser ut som en snögubbe på isen får man väl leva med ;-) Man behöver nog i och för sig ändå en dunjacka eller motsv för värmen skull.

Blixtlåset är inte av någon högre kvalitet, måste kanske bytas/smörjas.

tyvek_protective_clothing.gif

Länken:
http://www.envisupply.com/equipment/chemical_clothing_protective_tyvek.html

Hur fungerar "andningen" med Tyvek? Jag har bara erfarenhter från det materialet i kartor. Är det inte så tätt att det blir ett våtvärmade omslag efter en kort stund ... eller har det verkligen förmågan att släppa igenom fuktånga??

Tygkänsla

Overallen har lite tygkänsla och har på något sätt fått ett tyvekmebran på sig. Det är alltså inte en ihopsydd tyvekkarta. Om man håller tyget framför munnen och blåser så släpper det igenom lite luft, säkert bättre än Windstopper och GoreTex. Om jag vågar får jag väl testa på ÖIP...

Jag köpte den 2 november en en Tyvek overall för humana 118 SEK, även om den är alldeles för stor för mig. Jag provade den dagen efter på en cykeltur på ca 5 km då det regnade. Riktigt bra var mitt första betyg, även om packvolymen på en använd overall är mycket större än på en oanvänd.

Någon vecka senare provade Tyvek overallen ca ½ h vid skridskoåkning på en kostfrusen bana och sedan ca 4 km cykling hem. När jag kom hen var overallen rejält blöt (kondens) på insidan, men jag upplevde inte min kropp som svettigare än normlat.

Min Tyvek overall väger 149 g i storlek Large. Sedan jag köpte overallen har jag varit till några fler affärer för att leta en mer passande storlek (mindre) men det har jag gått bet på, även om den tillverkas i mindre storlekar. Om jag köper 25 st så kunde dom ta hem ”min storlek”. Däremot har jag ”hittat” en affär som säljer Tyvek overallen för 106 SEK.

Denna tror jag det är
http://www.dpp-europe.com/en/pro/002_2.php?sess_id=263a8104e941b1c3bd5ecc360779d447

Som tillfälligt regnställ (alltid i cykelväskan) tror jag Tyvek overallen är alldeles utmärkt. I synnerhet om man tar hänsyn till det låga priset.

Jag har ännu inte tagit ställning till om Tyvek overallen kommer att ingå i min skridskopackning.

Per

Liknande overaller sâldes av IKEA för nâgra âr sedan.
Marknadsfördes som mâlaroverall, kanske andra färghandlare har den hemma.

Finns i Stockholm

Förra säsongen träffade jag en SSSK:are som hade en sådan overall i sin minimala packning.

Om jag inte minns fel hade han köpt den i en järnhandel/målarbutik som låg nära Vin och Sprithistoriska museet i Stockholm.

Jag var också inne på skaffa en sådan att ha som extra ombyte, men har inte kommit till skott.

Föredömligt att testa produkten under verkliga förhållanden!

Tänk igen.

Jag har använt liknande i mitt förra arbete,och man blir svettig.Dessutom,om det blåser så är avkylningseffekten ungefär som om man vore naken iom att den "limmar" sig mot huden.Så ha ett riktigt ombyte vid plurr :).

peter

Ordentligt ombyte behövs

Det är klart att man inte bara kan ha denna overall, den är ju bara ett ytterlager. Underställ behövs och något varmare på överkroppen. Vitsen är ju att få ner vikten utan att tappa så mycket funktion i ett ombyte som ändå används sällan. Man kan naturligtvis köpa lättviktskläder hos Addnature eller motsv, men de kostade runt 1000 för två delar på SSSK:s skridskomässa häromsistens.

Montane Featherlite Pants, 599:-, vikt 108 g (Large):

L_MONTANEFEATHERLITEPANTS.jpg

Länk:
http://www.addnature.com/product.as...ANTS&mscssid=W1P18Q2ELKV18JMG13P2R3XD4RXAE5N8
[Ändrat av Rajjan 2005-12-14 kl 14:16]

Jag tror att vid hård fysisk aktivitet så räcker andningen hos Tyvekoverallen inte riktigt till. Man behöver nog någon möjlighet att ventilera då.

Men det är väl likadant även om man sätter på sig något annat membran i heltäckande plagg?

En ide kan kanske vara att sy om en sån där overall eller två till byxor och jacka.

Tillägg till mitt förra inlägg

Jag kom på 2 till möjliga Tyvek overallförsäljare. Båda hade Tyvek overaller men minsta storleken på bägge ställena var XL (alldeles för stort för mig på 167 cm). Men den ena firman var villig att ta hem en Tyvek overall i storlek M, utan extra kostnad för mig (summa 116 SEK). Så nästa vecka har jag förhoppningsvis en ny Tyvek overall som passar bättre.

Kolla för övrigt in min kastlinepåse som jag sytt av en Tyvekkarta http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35174

Fickan skulle med mitt förmenade inte vara lika häftig om jag sytt den av en Tyvek overall.

Per

nermander; sa:
Jag tror att vid hård fysisk aktivitet så räcker andningen hos Tyvekoverallen inte riktigt till. Man behöver nog någon möjlighet att ventilera då.

Men det är väl likadant även om man sätter på sig något annat membran i heltäckande plagg?

En ide kan kanske vara att sy om en sån där overall eller två till byxor och jacka.

Andnigen på Tyvekoverallen tror jag är 0. Och att overallen sedan har rätt så tättslutande resårband i handleder, fotleder och runt huvudet gör att ventilationen blir ännu mindre. Men att klippa bort resårbanden är en baggis.

Jag är faktiskt lite sugen på att göra en provbadning (plurra) med min Tyvekoverall för att kolla hur vattentät den är. Men först vill jag ha med en fotograf som kan dokumentera det hela.

Per

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg