Tyvek.

Detta material återkommer ständigt när man läser UL-länkar. Är det någon som vet något om detta? Som t.ex. var man kan få tag på det, pris och så vidare.

/Richard

Det verkar inte finnas i Sverige (jag tror att vi med vårt klimat har lite annan byggteknik än i de regioner det används). Det verkar dock finnas i Tyskland.

Det är DuPont som tillverkar det, men de har en egen sida för det (www.tyvek.com).

Längre än så har jag inte kommit i mina efterforskningar, jag vet inte om det finns nåt liknande som går att få tag på enkelt här i Sverige. Att de i USA använder det beror ju på att det går att hitta som byggavfall, så att importera från Tyskland verkar inte vara så vettigt... Då är det nog vettigare att köpa nån GoreTex-duk.

Det är f.ö. Tyvek Housewrap som det handlar om, det finns flera andra sorters Tyvek.

Kartmaterial

Skridskoseglarna har gett ut en jubileumskarta tryckt på tyvek. Har för mig att det är ganska dyrt. Försök fråga Thure.Bjork@sssk.se Han kanske vet.
\C

Finns i Sverige

Tyvek marknadsförs av Trelleborg Building Systems AB/Mataki Byggkomponenter (www.mataki.com)

Beijer Byggmaterial (Arlöv och Lund) och Granngården säljer till konsument.

/Ulf - som ska iväg o kolla...

Importör av Tyvek?

Jag kan inte finna någon importör av Tyveki Sverige. Någon som vet?
Det jag skall ha är Tyvek utan reklam tryck, för att göra ett lättvinds segel av till en 21 fots katamaran.

/Gunnar

Re: Importör av Tyvek?

bionicon; sa:
Jag kan inte finna någon importör av Tyveki Sverige. Någon som vet?
Det jag skall ha är Tyvek utan reklam tryck, för att göra ett lättvinds segel av till en 21 fots katamaran.

/Gunnar

Mina Tyvek kartor är trycka på Tyvek från Papyrus http://www.papyrus.com/viewMarket/svSE?cmd=viewMarket&languagePrefix=svSE men dom har Tyvek för att trycka på (förmodligen ark)

Men eftersom Tyvek används som skydd vid husbyggen skulle jag leta bland ”bygg och anläggning”
en länk är http://www.byggfaktadocu.se/10/company/18/89/80/product266040_10.html men sedan är det bara felaktiga länkar

Per Brune

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg