Tvillingrep på långturer - Bra eller onödigt?

Jag brukar klättra på 50 meter enkelrep och det funkar ju alldeles utmärkt i normala sammanhang, men jag har funderat över om ett tvillingrep skulle vara en bra ídé i vissa fall.

Tanken slog mig när jag var i Spanien och klättrade i vintras. När vi gjorde lite längre turer hände det ganska ofta att vi behövde fira över sträckor på uppåt 50, ibland 60 meter. För att kunna göra detta krävs såvitt jag förstår två rep. Lösningen då var att klättra med ett enkelrep och låta andremannen klättra med ytterligare ett enkelrep i ryggsäcken. Detta leder ju om inte annat till mer tyngd och sämre balans för andremannen. Varför inte klättra på tvillingrep? Andremannen slipper kånka på ett rep och man får lite extra säkerhet vid fall över skarpa kanter.

Är det någon som testat detta? Verkar det bra eller dåligt?
 
Alternativet till halvrep och twinrep är ju att knyta ihop enkelrepet med ett lätt 7mm rep och fira. Ganska vanligt i alpina sammanhang..
Men att dra med sig ett vanligt enkelrep upp verkar ju vansinnigt....

Dela också upp packningen till en förste och andre man packning om ni inte gör det redan. Andremannen kan ju ta betydligt tyngre packning då han är säkrad uppifrån.
Man kan ju också hissa upp hans packning på 7mm repet samtidigt som man säkrar honom på enkelrepet...
Ja, det finns massa olika sätt att göra det på...jag tror att det bästa alternativet varierar beroende på vilken led man ska göra...


[Ändrat av sohrab 2003-06-13 kl 12:24]
 
Halvrep!!

Ska du göra långturer, måste du förr eller senare skaffa halvrep framför allt eftersom du undviker repdrag och du kan göra långa firningar. 7 mm-repvarianten låter lite vanskligt och dubbla helrep är inte att rekomendera.
 
Alpint system

sohrab; sa:
Alternativet till halvrep och twinrep är ju att knyta ihop enkelrepet med ett lätt 7mm rep och fira. Ganska vanligt i alpina sammanhang..

Hej!

Jag tänker justera mitt system inför årets klättring i Chamonix. Tänker mig leda på ett enkelrep och ha ett tunnare att komplettera med vid längre firningar.

Grundtanken är att det i första hand skall gå fortare att hantera ett rep istället för två (halvrep). Viktbesparningen kommer alltså i andra hand. Men lätt är (nästan) alltid rätt. Man missar givetvis en säkerhetsaspekt då man endast har ett rep att leda på istället för två. Men snabbt är också säkert.

Frågor:
A/
Vilken är den minsta dimension som är acceptabel? 5, 6 eller 7 mm?

B/
Vilken knop är att föredra vid ihopskarvning av repen? Dubbel fiskarknop?

C/
Vilket rep bör ligga genom ankaret? Jag misstänker att det borde vara det tjockare.

D/
Fungerar min vanliga repbroms (ATC-XP) att fira på detta system?


Tacksam för svar

/Örjan
 
Re: Halvrep!!

jacobito; sa:
Ska du göra långturer, måste du förr eller senare skaffa halvrep framför allt eftersom du undviker repdrag och du kan göra långa firningar. 7 mm-repvarianten låter lite vanskligt och dubbla helrep är inte att rekomendera.

Visst kan man behöva det om man går på egna sägkringar. Men...

Det är rätt mycket i alperna som är bultade långturer, så då går ju twinrep bra det med, eller varför inte ett 80 meters enkelrep, då kan man göra långa repor och hoppa över en standplats men ändå komma ned bra.

Som regel finns det rekommendationer i förarna där nere hur långt rep som man behöver. Läs på innan du åker!
 
Re: Alpint system

pucko; sa:
Frågor:
A/
Vilken är den minsta dimension som är acceptabel? 5, 6 eller 7 mm?

B/
Vilken knop är att föredra vid ihopskarvning av repen? Dubbel fiskarknop?

C/
Vilket rep bör ligga genom ankaret? Jag misstänker att det borde vara det tjockare.

D/
Fungerar min vanliga repbroms (ATC-XP) att fira på detta system?

Hej Örjan!

Kolla in följande länk. När du läst denna artikel har nog det mesta klarnat.
http://www.planetfear.com/article_detail.asp?a_id=395

A/
5, 6 eller 7 mm är upp till dig. Det tunna repet skall i första hand användas för att dra ned det tjocka med. Jag skulle nog satsa på 6 eller 7 mm. Tänk på att ett tunnt rep sträcker sig mer än ett tjockt även om det är statiskt.

B/
Ju större skillnaden är på repens dimensioner desto sämre fungerar den vanliga överhandsknopen. Om du sedan vill göra dubbel fiskarknop eller slå två öglor i varandra är upp till dig. Hårt belastade fiskarknopar kan vara svåra att få upp. Se till att knopens väg nedför berget är god då denna knop lättare fastnar än den vanliga överhandsknopen.

Glöm inte att göra en ordentlig, separat stoppknop i slutet av varje rep.

C/
Normalt är att lägga det tjockare repet genom ankaret. Det beror på att du i huvudsak firar på det tjocka repet. Det tunna löper lättare genom din repbroms. Se till att knopen inte kan glida igenom.

D/
Visst kan du använda din vanliga repbroms. Kan du fira med den på ett enkelrep så fungerar den.


Vi ses på berget!

/Örjan
 
Varför alltid denna fråga?

sohrab; sa:
Alternativet till halvrep och twinrep är ju att knyta ihop enkelrepet med ett lätt 7mm rep och fira. Ganska vanligt i alpina sammanhang..

???
Jag har klättrat i alperna sedan -94 och ALDRIG sett någon använda helrep + 7-millimetersvarianten...

jacobito; sa:
Halvrep!!Ska du göra långturer, måste du förr eller senare skaffa halvrep framför allt eftersom du undviker repdrag och du kan göra långa firningar. 7 mm-repvarianten låter lite vanskligt och dubbla helrep är inte att rekomendera.

Just det, eller twinrep, så undviker man onödiga risker med knutar och firning och får den dubbla säkerheten med två likvärdiga rep vid fall.

Vid t ex en avbruten klättring, ska man då utsätta sig och kompisen för risker med att rota fram ett snöre ur ryggan, hålla reda på det för att inte tappa det, fundera på vilken knut, hur man hänger i repet och snöret i standplatsen? Som dessutom kanske är rätt obekväm och exponerad...

Inte lär snöret falla lika som repet hellre och riskan att det hela skall trassla till sig och fastna är säkert större...

Om t ex enkelrepet skadas av stenslag, ska man klättra eller fira på 7-millimeterssnöret då???

Vikten kan inte vara någon orsak, t ex Mammuts 8 mm halvrep väger 41 gram/meter, deras 7,5 mm twinrep 37 gram/meter och ett bra helrep ca 65-70 gram/meter + snöret...25 gram/meter ???

Varför krångla till det med egna patentlösningar när det finns utprovade, säkra och bra metoder/utrustning?

Ciao!

Uffe
 
Om du bara vill ha extra firningsmöjligheter- köp twinrep.
Då får du dessutom extra säkerhet vid fall och stenslag.

++++ Vid kamraträddning är det en STOR fördel med två rep som klarar full belastning.(läs belastning vid kamraträddning, inte förstemannsfall)
Läs lite i en kamraträddningsbok så förstår du varför :)
 
Så här blev det i år

Hej!

Nyss hemkommen ifrån Chamonix.

Jag kortade av mina två halvrep till 50m vardera (förrut 60m). Sparade därmed ett kilo i packningen. På en tur vi hade siktat in oss på ("Renudie Direct" på Dent du Requin) hade den gamla nedstigningen blivit obrukbar. Istället har värden på hyttan bultat upp en firningspist ifrån toppen och rakt ned (cirka 10 firningar). Kunskapen om detta fick oss att välja detta repalternativ. Repen är numera kasserade; de har gjort sin sista tur.

Med vänlig hälsning

/Örjan

PS
Hittade boken "Extreme Alpinism" av Mark Twight i bokhandeln i Chamonix. I den nämner han alternativet med enkelrep + ett 6mm-rep. System blir mycket lätt och enkelt att hantera vilket ger snabb klättring. Kan hända är detta endast för extrema men ändå en klart tänkbar metod beroende på vilken typ av turer man siktar på.

Boken kan för övrigt varmt rekommenderas. Den är förvisso skriven ur den extremes perspektiv men den ger även mig som glad amatör nya vinklar/sätt att tänka på kring min egen klättring. Boken tar upp allt ifrån mathållning, psykologi, utrustning, taktik, träning och hur man misslyckas med mera. Kryddat med lärorika berättelser ifrån andra klättrare.
DS
 
Jag klättrar all is på twin. Man får ju en lite ökad säkerhet med 2 rep men på sommaren kör jag på enkel rep. Jag tycker inte att det är någon skilnad i handhavandet på twin och enkel då twin ska sättas i varje säkring på vägen upp. Se bara till att ha en broms som klarar av diametern då twin brukar vara tunna.

Till tops!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gahne ATC till tvillingrep? Klättring allmänt 9
magwo Beal Cobra II som tvillingrep? Klättring allmänt 7
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar