Två olika sporter?

Håller långfärdsskridskoåkningen på att uppdelas i två skilda sporter, som inte alltid trivs helt bra tillsammans?
I många skridskoklubbar finns dels hastighetsåkarna, som gärna håller till på plogade banor, ständigt finslipar åkstilen och framförallt eftersträvar snabba lopp? Dels de klassiska långfärdsåkarna som "promenadåker" i maklig takt och mest är ute efter naturupplevelsen och måttlig motion.
Kommer en organisatorisk uppdelning att ske med tiden, såsom skett inom skidåkningen?

En analogi kan vara vasaloppsåkare versus turskidåkare på fjället (som i sin tur kan vara tältare, stugboende, toppturare och/eller de som följer eller inte följer leden).
Skrinnare finsn det sedan andra dialketer av som de som tar hjälp av segel eller kite för att nå hägre hastighet/komma längre med mindre kraftinsats.
I min omgivning ser jag få åkare som har plogad bana som prio1 men det kan bero på få sådana banor i min närhet. :)

Det fnns väl utrymme för allas särintressen och de måste väl inte konkurera utan kan utan problem samexistera - olika grupper åker olika. De som tävlar gör det och de som bara vill uppleva eller motionera gör det.

/Patrik, som inte tävlar men upplever, motionerar och ibland även med kite på skridskor

Håller långfärdsskridskoåkningen på att uppdelas i två skilda sporter, som inte alltid trivs helt bra tillsammans?
I många skridskoklubbar finns dels hastighetsåkarna, som gärna håller till på plogade banor, ständigt finslipar åkstilen och framförallt eftersträvar snabba lopp? Dels de klassiska långfärdsåkarna som "promenadåker" i maklig takt och mest är ute efter naturupplevelsen och måttlig motion.
Kommer en organisatorisk uppdelning att ske med tiden, såsom skett inom skidåkningen?

Oj, i vilka klubbar är det? Jag är med i tre. I ingen av dom har jag upplevt någon sådan uppdelning.
Jag skulle säga tvärt om. De som är mest hängivna och åker kors och tvärs över landet för att få uppleva nya isar, tar ledigt från jobbet för att få den där häftiga naturupplevelsen i skärgården och tänker på nästa skridskotur hela tiden. De är även dom som vill utveckla både sin teknik och sin utrustning.
Sedan finns förstås de rena hastighetsåkarna, de är lite mer avlägsna släktingar. Men de är väl inte riktigt en del av långfärdsskridskoåkningen.

Och vad menar du med att de inte trivs tillsammans? Såna här försök till uppdelning och antydningar om konflikt brukar inte vara bra. De brukar ha just splittring och konflikt som syfte. Vad är ditt syfte?

Håller med Jonas

Men viss organisationsuppdelning finns. Många som gillar både banåkning inlines och långfärdsskridskoåkning är med i både Stockholm Speedskaters och SSSK. Andra är med i en av dessa men praktiserar flera av de tre "grenarna". Man kan vara intrsserad av bra teknik men ointresserad av tävling.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Shockstone Slipradie hos olika skridskor Långfärdskridsko 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg