• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

TV Problem....

Jag fick en TV som vart i England och var köpt där för 2 år sedan.
Den har bara använts som dvd tv och nu när jag söker kanaler så slutar det bara med att
det inte finns en antenn? Den hittar inga signaler.
Är det olika system i England och här?
Jag hittar inga sådana inställningar i menyn.

Vad tror ni gott folk?

Tv:n är en SONY WEGA KV-28HX15U
 
Är det en digital-TV eller har du kabel-TV?

Vanliga analoga TV-apparater fungerar ju inte längre om man inte har kabel-TV som sänder analogt.
 
Hej

Det är en analog tv med det är kabeltv i väggen och den gamla tv:n som är mycket äldre funkar.
Men fort man pluggar in antennsladden och söker så kommer det bara upp att man ska ansluta antennen.
 
Det låter ju som att det är något fel på antenningången. Har du någon DVD eller videoapparat som du kan koppla genom i stället?
 
Såvitt jag kan se så borde den i alla fall hitta kanalerna (vet inte om ljudbärvågen skiljer), men å andra sidan är det ju inte 100% säkert att ditt kabel-TV-bolag sänder med exakt samma sändningsformat som den gamla marksända analoga TVn.

Men jag tror att de flesta moderna TV-apparater klarar rätt många format (vet att vår TV, som nog nästan är 10 år gammal, i alla fall klarar både 50 och 60 Hz från PS2) så det är som sagt var mer troligt att det är nåt fel på antennanslutningen.

Kan det vara så att den är medvetet "kapad" för att slippa TV-licens? (Vet inte hur det ser ut med sånt i UK, men jag vet att här i Sverige så gjordes det på TV-apparater som skolor och företag hade för att bara titta på videofilmer, så de skulle slippa TV-licens.)
 
Kan det vara så att den är medvetet "kapad" för att slippa TV-licens? (Vet inte hur det ser ut med sånt i UK, men jag vet att här i Sverige så gjordes det på TV-apparater som skolor och företag hade för att bara titta på videofilmer, så de skulle slippa TV-licens.)

Hej

Inte helt fel kanske.
Dom som hade den köpte den enbart för att ungarna deras skulle kolla på DVD filmer.
Så kopplar man in en DVD spelare så kommer man förbi detta?
 
Dom som hade den köpte den enbart för att ungarna deras skulle kolla på DVD filmer.
Så kopplar man in en DVD spelare så kommer man förbi detta?

En TV består ju av flera "steg".

Dels en radiomottagare, dels en videoavkodare, och sen själva "presentationsdelen".

En DVD-spelare kan man ju koppla in på olika sätt.

Kopplas den in med SCART och RGB-signal så passerar den varken videoavkodare eller radiomottagare utan går direkt till "presentationsdelen". I ett sånt läge kan man lika gärna ha en datorskärm.

Kopplar man in den via en composit-ingång eller S-video så går signalen genom videoavkodare och presentationsdel, men fortfarande inte radiomottagaren.
 
Ok
Så om jag förstår rätt. Är antenndelen på tv:n kapad så får jag ingen tv bild även om jag kopplar via en dvd spelare?
Jag får väl lossa bakstycket och se om det syns att den är kapad.
Det är väl ingen risk att man kan gå in i ett serviceprogram och koppla ifrån och på dessa grejor?
 
Ok
Så om jag förstår rätt. Är antenndelen på tv:n kapad så får jag ingen tv bild även om jag kopplar via en dvd spelare?

Jo, det beror på VAR du kopplar in DVD-spelaren.

Kopplas den in via SCART, S-video eller komposit-video så bör det fungera även om mottagardelen är utslagen (eftersom mottagardelen inte används då).

Men kopplar du DVD-spelaren med RF-signal via antenningången så funkar det såklart inte (TVn ser ju ingen skillnad på varifrån signalen kommer, om den kommer från en antenn, ett kabel-TV-nät eller en RF-generator i en DVD-spelare).