• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tuttvärmare i ylle

Vet inte om detta borde hamna här eller under Gör det själv, men eftersom tuttvärmare är så tjejiga per definition så lägger jag inlägget här.

Inför sommarens lilla fjällvandring stickade jag ett par tuttvärmare eftersom jag har en tendens att bli så kall om brösten när det blåser. Det var enkelt (om man någonsin har stickat) och billigt och funkade riktigt bra. Inte kliade de heller!

Så här gjorde jag mina, som jag storleksmässigt skulle bedöma är som en bikinitopp i storlek 40.

Garn: Juvel (100% ull) Det finns ÄNNU mjukare babygarn i merinoull, men det kunde bara tvättas i 30 grader, så jag använde detta som enligt etiketten ska tåla 40 grader.

Stickor nr 4

Lägg upp 41 maskor.
Sticka 4 varv resårstickning 1 avig 1 rät
10 varv slätstickning
Minska därefter en maska per varv genom att sticka ihop de två mittenmaskorna på varvet (på varv 11 blir det maskorna nr 20 och 21)
Maska av när 5 maskor återstår.

Då har du fått en lite kupformad tuttvärmare som är lätt att stoppa in i din vanliga BH. De transporterar också bort svett, så att man inte känner sig så kall om man har gått sig svettig och sedan stannar för rast och blir avkyld. Min vanliga sport-BH har en tendens att bli alldeles våt längst nere vid resåren, vilket kan kyla ganska mycket.

Låter både behagligt och förskönande.Har ullgarn liggande som ännu inte kommit till använding.
För oss som inte gör eget,varför kan inte tex Ullmax,som gör så bra och sköna snabbtorkande trosor och linnen,göra en lätt BH.förstår ju att den inte kan ge så mycket stadga,men ändå..

Tack för tipset. Nu behöver jag inte fixa några kom på att jag har ju flectaloninläggen kvar från när jag ammade. De värmer bra. De skall definitivt få en plats i packningen i höst. För frysa om tuttarna är inte kul.

vitkål...

är faktiskt inte så tokigt som det låter...hehe...hjälper mot bröstinflammation och funkar att ha för att hålla värmen också...man lägger kylskåpskalla blad på tuttarna och sen får de vara kvar...håller någon dag...men om du ska vara ute längre är väl ull inlägg alldeles utmärkta...jag har såna som räcker ända in under armhålorna...det är väldigt mycket bättre än bara precis över....
kram anna

Vitkål låter faktiskt väldigt tokigt, men jag tror dig. Kommer nog att hålla mig till ull ändå. Man kanske skulle göra ett par till som går in under armarna, hur man nu ska få till det på ett snyggt och bekvämt sätt. Det tål att fundera på...

För oss som inte gör eget,varför kan inte tex Ullmax,som gör så bra och sköna snabbtorkande trosor och linnen,göra en lätt BH.

Borde inte vara omöjligt, med tanke på att deras magvärmare för gravida (och andra som vill värma sin kula, för den delen) sålde slut raskt förra året.

Det hjälper säkert om de blir kontaktade av konsumenter från ett forum för kloka friluftsmänniskor. ;)
Marknadschefen heter sara[kanelbulle]woolpower.se
produktutvecklaren heter sofia[kanelbulle]woolpower.se

Senast ändrad:
[...]

Stickor nr 4

Lägg upp 41 maskor.
Sticka 4 varv resårstickning 1 avig 1 rät
10 varv slätstickning
Minska därefter en maska per varv genom att sticka ihop de två mittenmaskorna på varvet (på varv 11 blir det maskorna nr 20 och 21)
Maska av när 5 maskor återstår.
[/B]

[...]

Fackspråk är fantastiskt! Jag fattar ingenting, men måste absolut lära mig sticka. Man kunde sticka små födelsedagspresenter..

Hi hi. Och jag är så uppväxt med det att jag inte ens tänker på att det är fackspråk. Men det är det ju! Rena gallimatiasen för en oinvigd kan jag tänka. Men översatt till matlagning är det här mönstret ungefär lika komplicerat som att steka pannkakor.

Diy

Nu är inte tjejunderkläder och stickning min starka sida (är nästan helt obildad), men i vuxen ålder har jag lärt mig hantera symaskin (är på g att köpa en 4-tråds overlock) och sprättkniv.

Om man hittar något bra material vare sig det nu heter Ullmax (utan ull) eller Wollpower, så borde det gå att köpa den största tröjan och ta fram saxen för tyg och symaskinen, och åstadkomma något användbart till tuttarna.

OT blev det rena grekiskan för mig.
Det här http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48870&page=2

Betydligt svårare att begripa än att det finns olika storlekar är på garn och stickor, och att det finns aviga och räta maskor.

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zotter Ylle bh Aclima. Provat nån? Tjejforum 5
Öhrnell Tantunderkläder i ylle! Tjejforum 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg