Turskidor vs. Toppturskidor

Hej!
Jag planerar att tura en hel del på längden och uppför. För att inte behöva köpa flera par skidor har jag tänkt att investera i ett par lätta topptursskidor, lätt bindning och pjäxa. Jag är dock lite orolig att det kommer att bli tungt att tura på längden med. Någon som har erfarenheter? Mitt primära mål är att gå på toppturer men för att ta mig till dessa ställen så kommer jag att gå på längden. Känns dumt att köpa/bära med mig två par skidor.
Tacksam för tips!
Therese

Hur åker du nedför

Telemark? Alpinskidor? Var tänker du åka och vilken årstid? Packning? Pulka??

Thure

Alpin turutrustning från tex dynafit är inte speciellt mkt tyngre nu.

Jag tänkte mig dynafit sevensummit som skida, Speed som bindning och TLT5 som pjäxa tex.

Finns säkert många andra varianter också.

//R

Det går inte att hitta en skida som är bra till allt. Om du har möjlighet, köp två och välj vilket par som passar bäst beroende på vart du ska och vad du vill göra.

En OK

kombination som jag kört med under ett antal år är Scotty Bob telemarkskidor, 7 TM telemarkbindningar med utlösning och lätta Garmont plastpjäxor. BD kicker skins.

Scotty Bob har mycket spann och ger rätt bra glid på platten. Är inte snön jättehård ger skidans form fäste för frånskjut även utan stighud eller fästvalla.

Men för veckotur med övernattningar på nya platser varje natt kör jag turskidor med vallningsfria belag Fischer BCX 109.

Thurei

Bilder på https://picasaweb.google.com/117316470795446167701/SalkaMajtur2008

https://picasaweb.google.com/117316470795446167701/NikkaNarvik

Alpint

Tack för alla svar!
Jag åker alpint. Planerar för en veckotur i sverige under påsken. Väska på cirka 60 liter. Slå läger o göra toppturer därifrån. Har testat en dynafit pjäxa som jag tror att ett av inläggen refererar till. Den lättaste dynafit pjäxan. Och överväger att köpa den.
Så för detta ändamål borde en topptutsskida räcka så får jag spara till en turskida nästa år:) eller vad säger du Thure som verkar vara berest på detta område.

Therese

Allt går,

vad man betraktar som roligt och ändamålsenligt varierar förstås jättemycket från person till person.

Ett bra råd är att ha liknande utrustning som de andra i gruppen.

Thure

Kör du alpint så är det en topptursskida/randonéskida du ska ha. Sjävklart med Dynafitbindning. Topptur kan man köra med nästan vilken slalomskida som helst, men kör du med Dynafit 2-spännespjäxor så bör skidorna inte vara allför breda och brutala, det är pjäxorna för mjuka till. Ska du gå mycket så är det bra att satsa på något lätt. De flesta tillverkare har såna skidor, Fisher, Vökl, Dynafit, Black Diamond, Black Crows, Dynastar, Atomic, Hagan osv. För några år sen var skidor med måtten 105-70-95 (topp-midja-bak) standard till randoné, men nu kör många med midja på 85 mm.
Mina egna topptursskidor har dubbel rocker och midja på 105, men det kräver tyngre pjäxor och bredare stighudar. Inte optimalt till den sortens tur du ska ut på och nästan alltid onödigt brett för svenska förhållanden. Min sambo kör fortfarande på ett par fisher extreme tour med 70 mm midja och dom funkar bra.

Surfa in på www.telemark-pyrenees.com så får du se vad som finns. Sen googlar du på review + skidnamn.

Dynafit Manaslu är riktigt lätt trots att midjan är ca 95, dvs den är vanligen betydligt roligare nedför men ändå lätt nog att gå uppför med med lätthet och gå långt på platten med.

En bra och prisvärd skida är HEAD Alpinist. Skifix.com har ett antal par från 08/09 eller om det var 09/10 inne som du nog kan få lös väldigt billigt om du köper dynafitbindning till (och med pjäxor får man i princip skidorna på köpet). Jag satte själv på mina dynafitbindningar på ett par Alpinist nu i vinter (från Dynastar Pro Rider) och de är väldigt mycket behagligare att tura med. De är dessutom vridstyvare än jag trodde och fungerar bra även på hårt underlag.

http://www.youtube.com/watch?v=0q0pgimIAco
http://www.skifix.com/109-randonnee

Fjäll-turskidor

Följt inläggen för att lära lite mer vad som är till vad. Jag är på väg att skaffa mig fischer bcx109 crown, crispi stettin , rottefella BC, vet ej riktigt vilka hudar som rekommenderas dock? (förlsag?)

Kommer använda hudarna när det är tvärbrant upp och hoppas på att Crownen ger nog fäste men lite mera åkkänsla när det är flackare/lätt lutning - lite glid nerför bra men gör inget om jag tappar lite glid, det är brant nog ner från högfjället (till min lilla stuga).

Kollade in det av "vandraren" föreslagna inköpstället "telemark-pyrenees", tyvärr slut på just den längden- på just den skidan och just min storlek på stettin skon - har nån några andra tips på bra ställen att få tag i dessa grejer?
Håller mest till det vackra fjäll/skogslandskapen i jämtland runt Bydalen, Vålådalen -dvs blandad terräng.
ThureB: Vilka fina bilder från de två fjällturerna - helt fantastiskt fint!

Christian

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Bra turskidåkningsområden Turskidåkning 10
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg