Turskidor med skatbindning

Hejsan!

Jag ska köpa nya turskidor och därför tänkte jag att jag skulle sätta på ett par rottefella r3 skate på dessa då jag har ett par liggandes hemma. Här kommer dilemmat, hur bred och hur tung kan skidorna vara för den här typen av bindning? Enda skillnaden med BC-bindningen är väl att denna har en bredare fästpinne!?! Skatebindningens platta är 56,5 mm bred.

Jag är medveten om att svaret för modligen handlar om en kompromiss av användnigsområdet för skidan osv. men det skulle ändå vara intressant och bra med lite funderingar och kommentarer på under vilka förhållanden/förutsättningar, vilka aktiviteter och vilka skidor ovanstående kombination/kreation skulle kunna fungera.

Vad gäller skidorna är tanken att kunna ta sig fram så smidigt som möjligt med packning på fjället utan att skidorna är för smala vid lösare snöpartier. Samtidigt skall det inte vara en extremt bred skida även om det skulle vara kul att kunna lägga ett par telemarkssvängar lite här och där ;) . Telemark är dock inget jag prioriterar med den här utrustningen givetvis. (hoppas detta stycke inte blev för luddigt)

Och JA, jag har tänkt gå på tur i skatepjäxor x). De ger bra stabilitet för extravikt i form av ryggsäck och de värmer bra. De värmer ännu mer med pjäxöverdrag.

Tack på förhand :)
 
Funkar nog

Jag tror det fungerar rent hållfasthetsmässigt. Jag har R3 på skridskor och skejtskidor och de har misshandlats hårt genom åren.

Men jag tycker kudden i bindningen är för hård och flexet för kort för pjäxan (vertikalled) för klassisk åkning. Jag provade stighudar på skejtskidorna en gång i fjällen och det gick sådär på grund av det.

Varför inte bli pionjär och prova innan alla surkartar sågar iden vid skrivbordet utan att ha provat?

Hälsningar

Tommy
 
Håller gör det nog, men frågetecken för att skejta med turskidor.
Eller tänkte du åka klassiskt med kombon..?

Det senare kan ju funka, har själv åkt klassiskt på skejtskidor när snön var för sträv för slipen..;)

//J
 
Ok, intressant de där Tommy, med att gå uppför med skatebindningen om de blir styvt för vristen. Jag kan ju ioförsig ta bort gummikudden på skatebindningen som sitter under framfoten. Då får jag ju rottefellas r3 bindning för klassisk åkning fast med hård gummikudde fram då givetvis. Undrar dock om det blir kompensation nog!?!

Jo jag tänkte åka klassiskt med den kombon. Gissar att skatestil kan bli tjurigt i djup snö me säck på ryggen!?! Men man vet ju inte, rätt som det är kanske föret blir optimalt för min kombo x)

Jag har också tänkt att det borde hålla, så just nu lutar det åt att agera pionjär och pröva, men jag skulle gärna höra fler tankar, funderingar och kommentarer :)
 
Tänkte kanske främst att skejt kan bli tjurigt med tunga och långa turlagg ;), är ju lite skillnad mot skejtskidor :).

...skulle nog testa med kuddarna först...kul ide :)

//J
 
Bindningarna

och lättare pjäxor funkar säkert. Med tyngre skidor så kan det vara bra med en styvare böjkudde.

Men skateskidor är överlägsna för skating. De är t ex spänstigare och smalare och högre, glidet är mycket bättre än på turskidor med stålkant.

Thure
 
De ska bli kul

o forska på vart gränsen går och kompromissen ligger för den extra skatekudden eller kanske t o m den mjukare klassiska kudden. Jag funderar nu starkt på att köpa och ha med mig den klassiska mjukare kudden och byta med ifall att!?!

Faktorerna som avgör gissar jag, i dagsläget, på är uppförsgående utan och med t ex stighudar(som Tommy skrev), tyngden på skidan(som både Thure och Johan är inne på), jag tror också mina 79 kg+ X kg i ryggsäcken kan avgöra eftersom ju mer tyngd som trycker ner desto mindre styv borde bindningen kännas!?!(såvida kanske inte underlaget är väldigt mjukt!?!)

Det tråkigaste vore nog om kompromissen landar i att man skulle vilja byta kuddar beroende på om man går uppför eller på platten. Det kan liksom bli lite bökigt beroende på väder och andra förutsättnigar på fjället :(

Ber om ursäkt för att jag skrev så här "Men man vet ju inte, rätt som det är kanske föret blir optimalt för min kombo x)". Tror att jag vid det tillfället hade ett önsketänk om att det kanske slutar i ett par lättare turskidor som hade fungerat till skate vid rätt före, vilket hade resulterat i följande scenario: Jag hade prövat när jag var ute på turen och efter ca 30 meter kommit till insikt om att jag drömt för mycket x)

Det lär bli skating med skateskidorna i spåret i vinter :)
 
Flexbit

Som sagt ta bort gummit under skon och prova att byta till en svart flexbit på tån.
Svart för klassisk åkning röd för skejt.
Kommer nog att funka hyffsat med tanke på att skon har en hårdare sula än skor för klassisk åkning.
 
Undertecknad har skejtat med stor övernattningsryggsäck och vanlig skejtutrustning, så länge det handlar om pannkaka med hård skorpa går det funkis. Minimalistisk teknik rekommenderas. När det brister under skidorna får man snabbt högre puls :).

...Förmodligen behöver man VC-testvärden om det ska funka i backigare områden ;)...

//J
 
Ang. Gummi

så tror jag att jag gjort en miss. Finns det verkligen röd hård skejtgummiplutt för r3 skate bindningen?
Det verkar som om det röda gummit endast finns för BC bindningen!?! Eftersom det svarta på den är för mjuk för långfärdsskridskoåkarna.

Tänkte plocka bort gummit under foten endast om det blir för styvt. Åkning med turlagg och dess tyngd gör nog ,som Thure var inne på, att styvare gummi är att föredra. Särskilt med extra kilon på ryggen.

Haha, ja då gäller de o ligga i ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Bra turskidåkningsområden Turskidåkning 10
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9

Liknande trådar